sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

Viitasaari XCO käynnissä ja Olmi Hämeenlinnassa

Tänään ajetaan Viitasaarella XCO-cupin toinen osakilpailu, mutta allekirjoittanut istuskelee kotona tietokoneen ääressä. Vaikken tiennyt tulevasta flunssasta etukäteen, niin olin tehnyt jo aikaisemmin viikolla päätöksen, että Viitasaari jää tänä vuonna väliin. Kahden pienen lapsen perheessä myös isällä on tiettyjä velvollisuuksia, ja ei ole kohteliasta päättää olevansa poissa lastenhoitovastuista jokaikinen viikonloppu koko kesän ajan.

Pyöräilyn kannalta pääprioriteettina on nyt saada tämä flunssa taltutettua ja nopeasti. Olin eilen perjantaina viimeistä päivää töissä ennen elokuun alkua ja nyt on mahdollisuus toteuttaa niitä asioita, jotka ovat perheen ja toisaalta pyöräilyn kannalta keskeisiä. Peruskuntoharjoittelu tämän vuoden osalta on minulla edelleen aloittamatta ja olin suunnitellut näitä pitempiä kevyitä lenkkejä heti kesäkuun alkuun. Rehellisiksi pk-lenkeiksi laskettavia lenkkejä on tammikuun alusta kasassa kokonaista kolme kappaletta. Näinköhän tiivis sairasteluputki on osaltaan tästä kiinni. Voi olla, mutta mutta.. kuinka monta pitkää pk-lenkkiä sinä ajaisit, jos treenitunteja on tarjolla 5h/vko ja haluat pärjätä kisoissa?

Uusi maantiepyörä innostaa tielenkeille aivan mielettömästi ja tarvitsen jonkin verran treeniä Rotorin soikeiden rattaiden takia omaan pyöritystekniikkaani. Maantiepyörässäni minulla on tosiaan Rotorin Power-kammet ja Q-ringsin soikeat rattaat.


Kammet mittaavat tehodataa molemmista jaloista erikseen ja Garminin näytöltä voi seurata voiman tuottoa jalkojen välillä. PK ja VK1-alueilla voimantuottoni näyttää olevan 50/50, mutta kymppitempon tahdissa pyörittäminen muuttuu epäsymmetrisemmäksi. Tämä voi osaltaan johtua siitä, etten ole tottunut soikeisiin rattaisiin ja ehkäpä jalka on maksimiajossa ihmeissään, kun kampikierroksen kuollut kulma on erilainen kuin koko elämän ajan tähän mennessä.

Treenit siis alkavat/jatkuvat, kunhan tästä flunssasta kuntoudun. Tulevana torstaina ajetaan Ahveniston moottoriradalla KOH I NOOR-ajot, joiden ensimmäinen osakilpailu jäi osaltani väliin. Nyt minulla on täydellinen fillari tuonne, joten kaikki on kiinni ukosta pyörän päällä.

Uuden maantiepyörän esittely on tulossa blogiin tässä lähiaikoina. Haluan ajaa pyörällä jonkin verran lisää, että voin kertoa siitä laajemmin kuin pelkän ensituntuman perusteella. Päätän blogitekstini twiittiin, joka kertoo paljon siitä, että millainen ensituntuma pyörästä minulle muodostui.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maltatko vielä kirjata kuvan tekstin, niin tiedän sinun olevan ihminen