Vierailuni vauhdikkaaseen maantiepyöräilymaailmaan on nyt onnellisesti (luut ja pyörä ehjänä - joskaan tulos ei ihan tyydytä) takana muutaman vuoden tauon jälkeen. Päivän SM-korttelit Ylöjärvellä oli viety hieman ydinkeskustojen ulkopuolelle teollisuusalueelle. Tiukkoja mutkia ja räväköitä kiihdytyksiä kuitenkin oli riittämiin ja 38 kierrosta 1,6km rataa pisti kaikki ajajat hommiin. Välillä jopa kärkiporukan kasassa pitäminen edellytti kunnon vääntöä. Oman suoritukseni datat: 166 keskisyke ja 285 watin keskiteho (nettoteho koko kisan ajalta) kertovat ihan asiallisesta kilvanajosta.
Maantiekisoissa on aina monta muuttujaa matkassa ja korttelikisoissa vielä muutama muuttuja lisää. Se, että on ratkaisutilanteissa juuri oikeassa paikassa, on todella tärkeää ja haastavaa. Vahvat joukkueet pitävät tällaisissa kisoissa shown päällä koko ajan ja yksittäisenä ajajana pitää yrittää pelata omat kortit oikein. Olin alustavasti merkannut vain TWD:n kaksi kuskia, Samuel Pökälän ja Paavo Paajasen ennakkoon. Heidän takarenkaansa oli haluttuja paikkoja myös muiden ajajien puolesta, joskin sain aika paljon tarkkailla kisaa heidän peesistään.
Kilpailun lukuisista tapahtumista huolimatta mitaliratkaisut menivät ihan viimeiselle kierrokselle. Olin melko hyvissä asemissa sijoilla 5-8, kunnes kärkeen ampaisivat Paavo ja Roope Nurmi. Nämä herrat pitivät paikkansa maaliin saakka ja itse osallistuin kuvainnollisesti kiriin sijasta 3. Radan viimeiseen kurviin ehdin kuitenkin vasta sijalla 8. ja pidin sen vaivatta maaliin. Sen enempää eteen kuin taaksekaan päin ei sijoituksia ollut pahemmin muutettavissa. Maaliin ajoin hyvävoimaisena ja olisin voinut olla kisassa jonkin verran aktiivisempi. Paremmalla sijoittumisella olisin kyennyt nappaamaan peesipaikan kärkikaksikon takaa, mutta nyt passailu antoi palkkansa huonompana sijana.
Hienot kisat, rankka rata ja sää kohdillaan. "Heräteostokseksi" ihan ok kisa, mutta ei nappisuoritus.
Kiinnostava raportti, kiitos. Mutta mikä on nettoteho? Non-zero average vai normaali AP? Kriteriumissa varmaan rullaillaan paljon, joten ero voi olla isokin.
VastaaPoistaKiitos kommentista. Hyvä huomio tuosta nettotehosta, koska minulla ei termistä ollut harmainta aavistunta. Heitinpä sitten tuollaisen. Kyse on noilla antamillasi vinkeillä todennäköisesti "normaali AP". Rullailut ovat siis mukana laskuissa. Poljettu teho olisi kyllä eri luokkaa.
PoistaMaksimitehoiksi näytti tallentuneen reilut 1400 wattia.
Kiitos, oli tuo oma sanavalintanikin vähän hämärä, kun sen voi helposti sotkea normalisoituun tehoon (normalized power, NP). Selvennänpä näitä siltä varalta, että termistö ei ole tuttua:
VastaaPoistaYleisin ja yksinkertaisin tehosuure on keskiteho AP (average power)ja toiseksi tavallisin tuo NP. Jossain kirjassa olen nähnyt myös NZAP:in jossa siis ei ole nollia mukana. Ajattelin, että ehkä tämä on se nettoteho ja siihen liittyy joku viisaus, jota itse en ole hoksannut :)
NP puolestaan on laskennallinen mittari session rasittavuudelle. Esim. repivässä kriteriumissa tai vauhtileikittelyssä voisi olla AP 285W ja NP luokkaa 350W. Suorituksena tämä vastaisi rasittavuudeltaan teorian mukaan samaa kuin sama aika tasaisella 350 W:llä. Täysin tasaisella teholla ajettaessa NP on sama kuin AP. Ainakin Trainingpeaks laskee tuota NP:tä ja Garmin taitaa näyttää sen myös. Ihan varteenotettava mittari siis - ja monesti kuvaavampi kuin AP, jos teho vaihtelee suorituksen aikana paljon.
Hienoa termistön tarkennusta minulle. Suuret kiitokset sinulle!
PoistaItse olen aika noviisi tehojen kanssa touhuilussa vielä. Äärimmäisen hienoa, että asiantuntijatason tietoa tulee myös tänne blogiin.