Minulta kysytään aika usein, että millainen (tai mieluummin:
mikä) pyörä on nopein Suomen mtb-reiteillä. 26, (27,5) vai 29 tuumainen
rengaskoko? Täysjoustopyörä ja vai etujousitettu? 80, 100 vai 120 mm joustoa?
Olen pohtinut asiaa ja päätynyt vastaukseen, että tähän ei
voi vastata jotain tiettyä pyörämallia. Vastauksen antaminen on mahdotonta, jos
kysyjä ei anna minulle tietoa omasta pyöräilijäprofiilistaan.
Pyöräilijäprofiililla tarkoitan sitä, että millaiseksi henkilö on itsensä
treenannut maastopyöräilijänä. Vastaus löytyy konkreettisesti siitä, kuinka
henkilö ajaa pitkän ja kovatehoisen maastopyörälenkin tai -kilpailun.
Ajajan on siis ensitöikseen syytä pohtia omaa
maastopyöräilytyyliään. Omaa pyöräilijäprofiilia voi kartoittaa esimerkiksi
seuraavien kysymyksien kautta:
- Ajan mielelläni vaihtelevassa maastossa (tiet, polut, ylä- alamäet) pitkiä lenkkejä? Kyllä/Ei
- Osallistun suomalaisiin MTB marathon kilpailuihin tai esimerkiksi Tahko MTB- tapahtumaan? K/E
- Pitkässä kovatehoisessa maastopyöräilysuorituksessa koen olevani: 1 jouheva pyörittäjätyyppi, 2 armoton isolla laipalla vääntäjä? 1 / 2
- Jos valitsin edelliseen kysymykseen 1, niin pystyn mielestäni helposti siirtymään myös tyypin 2 ajajaksi? K/E
- Jos valitsin …2, niin pystyn mielestäni helposti siirtymään tyypin 1 ajajaksi? K/E
- Väsyneenä minulle tulee joskus ajovirheitä, en kuitenkaan kaipaa rengastöitä ensimmäisestä ajovirheestä? Samaa mieltä/Eri mieltä
- Ajan pääosin juurakkoisia ja kivikkoisia polkuja, ja haluan edetä reitillä mahdollisimman nopeasti? K/E
- Saan kiihdytettyä pyörän mielestäni nopeasti hyvään vauhtiin satulassa istuen? K/E
- Pidän vaikeista alamäistä ja haluan laskea niitä alas vauhdilla? K/E
- Ajan ”tuoreena” juurakkoiset osuudet mielelläni isolla rattaalla seisaaltaan? K/E
- Ajan väsyneenä kahden tunnin kisan jälkeen juurakkoiset osuudet mielelläni isolla rattaalla seisaaltaan? K/E
- Pyörän paino on minulle kaikki kaikessa. Luulen, että pyörän paino ratkaisee vauhdin, kuskilla ja pyörän toimivuudella ei ole niin väliä. K/E
- Pysyn jäykkäperäisellä pyörällä helposti samakuntoisten täysjoustokuskien mukana teknisillä polkuosuuksilla (koko lenkin/kisan ajan)?
- Pystyn jäykkäperäisellä pyörälläni jättämään samakuntoiset täpärikuskit helposti tieosuuksilla ja helpoissa nousuissa (koko lenkin/kisan ajan)?
Seuraavassa
blogitekstissä vastaan itse kyseisiin kysymyksiin ja kartoitan minulle sopivinta maastopyörää
ensi kauden kisoihin. Palataan siis pian asiaan!
1.K, 2.ehkä, 3.1, 4.E, 5.-, 6.sama, 7.E, 8.eos, 9.e, 10.E, 11.E, 12.E, 13.E, 14.E
VastaaPoistaEhdokas numero x, Anthem X 29. Kun ei paremmasta tiedä, niin toi on hyvin sopinut monipuolisen maastoajoon. 29-renkulat helpottaa jonkun verran menoa ja 100 mm jousitus molemmissa päissä tuntuu ihan riittävältä.
Vähän totuttelua vaatii vielä kahden eturattaan setuppi verrattuna kolmella rattaalla varustettuun 26 tuumaseen. Ei ole vielä selkäytimessä välitysten suhteet.
Mites pyörä kulkee vaikeissa alamäissä - voitko tykittää huoletta jarruitta? Entäpä pitkällä tielenkillä tempoasennosta?
PoistaYritänpä itse vastailla näihin blogitekstin kysymyksiin/väitteisiin pian.
Jos vertaan vanhaan pyörään (26" erimerkkinen xc-täysjousto), niin alamäissä on helpompi ajaa Anthemilla, osittain varmaankin isomman renkaan vuoksi, ja osittain korkeammalla olevan ohjaintangon vuoksi. Toisaalta tuosta ohjaintangon korkeudesta johtuen maantiepätkille ei yhtä hyvää ajoasentoa ole vielä onnistunut löytymään. Vanhalla pyörällä tuli pari kertaa ihan puhdas maantielenkkikin ajettua.
PoistaMun mielestä maastopyörällä ei edes tarvitse saada viimeisiä kymmeniä sekunteja pois 10-temposta ;) Jos liikaa tavoittelee kultaista keskitietä, niin tulee kompromissi joka ei enää ole yhtä hyvä maastossa.
Vaikeat paikat jää silti välillä ajamatta, ei niinkään pyörän vuoksi vaan ihan omasta tahdosta ja uskalluksen sekä osaamisen vajavaisuuden vuoksi :)