Niin on tämäkin vuosi kääntynyt jo syyskuun puolelle ja viimeistään nyt alkaa olla ajankohtaista pohtia, kuinka syys- ja lokakuun kisoihin riittää kuskissa kuntoa ja potkua. Itse asiassa näin myöhäisessä vaiheessa aiheen miettimisen kanssa alkaa olla tulipalokiire, sillä toiminnallinen reagointi olisi syytä aloittaa viimeistään elokuun puolivälin tienoilla.
Tässä vaiheessa muistutan, että tämän tekstin sisältö noudattaa suomalaisen kilpakuntoilijan valmistautumista ja tällä tekstillä ei ole suoraa yhteyttä huippu-urheilun kanssa. Tämän tekstin tiimoilta mietitään, kuinka rajallisella vuosittaisella (esim. 300-400 tuntia) harjoittelumäärällä voidaan kuntoa vielä kohottaa syksyn aikana. Parhaimmillaan kuntoilija saavuttaa syksyllä koko kauden kovimman iskunsa, eikä pitkän kauden väsymys pääse yllättämään. Henkilökohtaisesti olen parina edellisenä kautena onnistunut löytämään syksyn tärkeisiin kisoihin kauden parasta iskua. Vuosi sitten XCM SM-kilpailuissa kunnon ajoittaminen mahdollisti hopeasijalle ajon kauden matalimmilla keskisykkeillä. Ajo vain oli helpompaa kuin kertaakaan aikaisemmin kauden aikana.
Tässä vaiheessa muistutan, että tämän tekstin sisältö noudattaa suomalaisen kilpakuntoilijan valmistautumista ja tällä tekstillä ei ole suoraa yhteyttä huippu-urheilun kanssa. Tämän tekstin tiimoilta mietitään, kuinka rajallisella vuosittaisella (esim. 300-400 tuntia) harjoittelumäärällä voidaan kuntoa vielä kohottaa syksyn aikana. Parhaimmillaan kuntoilija saavuttaa syksyllä koko kauden kovimman iskunsa, eikä pitkän kauden väsymys pääse yllättämään. Henkilökohtaisesti olen parina edellisenä kautena onnistunut löytämään syksyn tärkeisiin kisoihin kauden parasta iskua. Vuosi sitten XCM SM-kilpailuissa kunnon ajoittaminen mahdollisti hopeasijalle ajon kauden matalimmilla keskisykkeillä. Ajo vain oli helpompaa kuin kertaakaan aikaisemmin kauden aikana.
Tässä joitain ajatuksia, joiden avulla kauden huippukunto
saattaa osua syksyyn:
1.) Jaksota
pitkä kausi kahteen (tai kolmeen) osaan
Suomessa pyöräilykilpailuissa pärjääminen syksyllä on
yleisesti kiinni väsymystä vastaan taistelusta. Syksyn kisoissa potin korjaa
yleensä ajaja, joka on vähiten sippinä kauden rasituksista, jolla motivaatio on
vielä kohdallaan ja treenit on tehtävissä iltojen pimetessä laadukkaasti. Tähän tavoitteeseen on vaikea päästä, jos on
jo toukokuussa lähellä huippukuntoa ja pyrkii pitämään tasonsa läpi kauden
ilman selkeää kesälomaa pyöräilyn parista. Toukokuun alusta aina lokakuun
puoliväliin saakka aikaa kertyy 5,5 kuukautta, joka kuntoilijan treenimäärillä
on lähes mahdoton yhtälö selvitä intensiivisestä kokonaisesta kaudesta ilman
syksyistä väsymystä.
Jos kausi on ollut yhtenäinen ilman pidempiä urheilutaukoja,
on maastopyöräilijän järkevää jaksottaa kausi kahteen osaan. Aikaisempina
vuosina kauden jaksotus on ollut helpompaa, kun XCO SM-kilpailut ajettiin vielä
elokuun puolella ja heinäkuu oli käytännössä vapaa kaikista
maastopyöräilykilpailuista. Tuolloin kauden ensimmäinen jakso oli helposti
päätettävissä Tahkolle, jonka jälkeen parin viikon pyöräilyloman jälkeen
alettiin nostamaan kuntoa ensin viikon kahden peruskuntojaksolla ja sen perään kisoja
kiertäen kunto virittyi elo- ja syyskuun tärkeisiin kisoihin. Toisaalta tällä
reseptillä kausi alkoi painaa tavallisesti syyskuun puolivälissä, eli juuri XCM
SM-kisojen aikoihin ja lokakuulla ajettavat cyclocrossit olivat jo totaalista
selviytymistaistelua. Mikäli lajivalikoima ei kata kaikkia metsän puolella
ajettavia kansallisia kisoja, on oman jaksamisen ylläpito toki helpompaa. Nykyisin
heinäkuu on kilpailutoiminnaltaan aikaisempia vuosia aktiivisempi ja kuun
loppupuolella ajetaan vielä XCO SM-kilpailut. Tämän lisäksi elokuu ja
loppukausi on maastopyöräilyn näkökulmasta hyvin vilkasta aikaa, joten kunnon
ylläpito huipussaan on todella haasteellista. Tähän auttaa kauden jaksottaminen
selkeästi kahteen osaan.
2.) Merkitse
syksyn tavoite- ja päätöskilpailu ajoissa kalenteriin
Kilpailevan kuntoilijan näkökulmasta keskeiseksi muodostuu
tärkeimpien kilpailujen merkitseminen ajoissa kalenteriin. Milloin ja missä
kilpailussa ajattelin olla syksyllä huippukunnossa? Tiedosta itsellesi myös,
milloin kausi päättyy, jonka jälkeen huippukunnon esiin nouseminen ei olisi
enää mielekästä. Tärkeän kilpailun
nostaminen esiin helpottaa syksykunnon kohottamista ja motivoitumista.
3.) Keskustele
syksyn tärkeistä kilpailuista ja treenijaksojen ajankohdista perheen kanssa
Mikäli kotona on perhettä, kannattaa syksyn yksittäiset
tavoitekilpailut ottaa ajoissa yhteisesti päätettäväksi ja keskustella perheen
piirissä treenin yhtenäisyyden tärkeydestä kilpailua ajatellen. Kilpakuntoilijalle
treenilupa tulee kotoa huomattavasti helpommin nostamalla esimerkiksi kaksi
kolmen viikon jaksoa vuodesta esiin harjoittelupainotteisesti, jolloin voi
lupailla elävänsä ja urheilevansa 43 jäljelle jäänyttä viikkoa siviilielämän
ehdoilla.
4.) Pidä
selkeä lepojakso (1-2vk heinä- tai) elokuun aikana
Pitkän kauden jälkeen kroppaa ja varsinkaan päätä ei
välttämättä saa harjoittelua koventamalla uuteen nousuun. Pahimmillaan ajo
alkaa maistua todella puulle ja sateessa ajaminen lämpöisen kesän jälkeen ei miellytä.
Tuoretta oloa on miltei mahdoton saavuttaa ilman selkeää lepojaksoa, jossa korppa
ja pää saavat rauhassa levätä.
Lepojakson tärkein tehtävä on saada palautettua korvienväli ja kroppa
jälleen tarpeeksi tuoreeksi ottamaan treeniä vastaan. Mikäli kuntopiikkiä
rakentelee aina lokakuulle saakka, on lepojakson oikea aika elokuussa.
Motivointikeinot poikkeavat ihmisestä riippuen. Toiselle ajajalle lepojakso pitää olla elämää
täysin erossa pyöräilystä, kun joku toinen lataa akkujaan lepojakson aikana
katselemalla netistä edellisen kauden vastaavien tapahtumien kuvia ja videoita.
Myös tulevan kauden pyörävalinnat saattavat saada syksyisen pyöräilybuumin
uuteen lentoon, vaikka kalustoa uusisikin vasta seuraavana keväänä.
5.) Aloita
treenaaminen lepojakson jälkeen maltilla, mutta tarpeeksi pitkäkestoisesti
Viikon tai kahden lepojakson jälkeen on syytä käynnistellä
konetta muutaman päivän ajan maltillisesti. Ajo voi tuntua alkuun todella
tahmealta ja jo parin tunnin lenkillä voi kohdata ikäviä ongelmia energian
riittävyyden kanssa. Maltillisen pk-ajelun ideana on nimenomaan käynnistää keho
uudelleen ottamaan treeniä vastaan ja aktivoida myös kilpavauhdin
toimintoja.
6.) Merkitse
kalenteriin sopivat pääkilpailua edeltävät treenikisat ja/tai
simulaatiotreenipäivät - ja pidä niistä kiinni
Kesäkauden jälkeen peruskuntolenkkejä ei tarvitse pitää
ainoina harjoitteina kovinkaan kauaa. Kunto on kesän jälkeen kohdallaan, joten
tehoharjoituksien pariin voi siirtyä jo muutamien pk-lenkkien jälkeen. Kisojen ajaminen ja paikalliset tempoajot
(maantiellä ja maastossa) toimivat hyvinä kunnon terävöittäjinä. Älä huoli, jos
pyörä ei heti ensimmäisellä kahdella viikolla kulje kesän huippuvauhtia.
Tarkoitus on kohdentaa kunto nousevana juuri tavoitekilpailuun. Syksyn ajan pahimpia ongelmia kunnolle aiheuttaa lukuisten lenkkien väliinjättäminen pään väsymisen ja motivaation uupumisen johdosta. Motivaatioväsyminen on toisaalta osattava tunnistaa todellisesta kropan uupumistilasta.
7.) Harjoittele
sovittu treenijakso määrätietoisesti ja kurinalaisesti – nauti ajamisesta ennen
talvea
Syksykaudella kunnon kohottaminen edellyttää määrätietoista
otetta harjoitteluun. Kun ajankohta treenijaksolle on tiedossa niin itsellä
kuin perheelläkin, on treenaamisen järjestäminen helppoa. Parhaimmillaan
lepojakson ansiosta keho alkaa toimia syksyllä todella hyvin ja kovistakin
tehoharjoituksista palautuminen on nopeaa. Tämä mahdollistaa treenaamisen melko
kovana aivan päätavoitteena olevan kilpailun lähistölle saakka. Asenne
ratkaisee lenkeillä todella paljon. Muista, että syksyllä kaikki on mahdollista
ja nousukunnossa oleva urheilija pärjää varmasti hienosti laskukunnossa
taistelevien kisatovereiden kanssa!
Oikein hyvä ja mielenkiintoinen kirjoitus. Itse kisailin alkukesästä, ja tein keski- ja loppukesästä pitkän harjoitusjakson tähtäimenä sm-maraton ja mara-cup finaali. Saas nähä kuis toimii...
VastaaPoistaSyksyn kisoissa parasta on arvaamattomuus. Sitä ei oikein koskaan tiedä kuka on iskussa vai olenko se juuri minä. Tsemmiä kisoihin itse kullekin!
Poista