Mietitäänpä hetki maastopyöräilyä ja siinä kisaamista. Millainen kilpailu olisi parasta, mitä xc-tyyppisessa maastopyöräilyssä voisi olla?
Keräilin itse muutaman jutun, jotka minua kilpaa ajamisessa kiehtovat eniten.
1.) Olisipa kiva ajaa kilpaa eri paikkakuntien parhailla poluilla
- Eipä vain onnistu, nykyään kilpailut keskittyvät hyvin pienelle alueelle
2.) Olisipa kiva ajaa kilpailussa koko kellotettava aika oikeasti täysillä
- Huti tuli taas. Nykyään kilpailut kestävät maastopyöräilyssä niin kauan, että voimia on pakko säästellä
3.) Olisipa hienoa, että kilpailut kehittäisivät kaikkia kuskeja aivan mielettömästi parempaan kuntoon
- Niinpä niin, oman maksimivauhdin ylittäminen on parasta ärsykettä parempaan kuntoon.
Pitäisiköhän pyörä keksiä uudelleen.. hmmm.
Kohta 2 saa kannatusta täältäkin. Onhan hiihtoonkiin tullut sprintti, miksei maastopyöräilyssä voisi olla vastaavaa yhteislähtönä toteutettavaa lyhyttä kilpailua?
VastaaPoistaEnsin olisi aika ajo, sen jälkeen erät ja lopuksi finaali(t). Reitit voisi suunnitella niin, että ohittaminen olisi mahdollista. Reitti voisi olla esim. 1 km pitkä, joka kierrettäisiin muutaman kerran. Tällainen maastopyöräilyn sprintti siis. Olisi myös yleisöystävällinen laji. :)
Uusi XCE-laji on tosiaan lähellä tuota 2.) kohtaa. Pieni ongelma siinä kuitenkin on se, että pyöritään vielä nykyistäkin pienemmällä alueella. XCE on varmasti hyvää piristystä nykyisiin lajeihin ja saattaisi toimia myös minimaalisena yleisömagneettina.
PoistaItse toivoisin, että voisi ajaa paikkakunnan (lähes) kaikki parhaat polut kisavauhtia.
Eikö tuo uusi XCE ole vähän tuon tyylinen. Riippuen toki radasta, mutta ainakin mitä noita Euroopan kisoja olen netin kautta seurannut niin vähän tulee tuo sprinttihiihto tuosta mieleen. XCE:n SM-kisat taitaa olla elokuun alkupuolella Jämillä. En tiedä onko ensimmäinen kerta Suomessa kun kisataan tuossa lajissa.
VastaaPoistaKohtaan 1 sellainen kommentti, että tuo on toisaalta yksi syy mikä saa ainakin minut kiertämään kisoja on se, että pääsee ajelemaan eri paikkakuntien poluille. Asiahan on kuitenkin niin, kuten sanoit, että aika pienelle alueelle nuo kisat keskittyy. Toisaalta eri paikkakuntien parhaita polkuja voi tietysti ajella ilman kisaamistakin, mutta eihän siinä samaa hohtoa välttämättä ole.
Hyvä kommentti! XCE tosiaan täyttää melkeinpä kriteerit kohdan 2.) ja 3.) osalta. Jämillä taidetaan tuossa lajissa kisata ensimmäistä kertaa koskaan Suomessa. Harmittavasti edellisenä päivänä on 84km tykittely ja vielä XCE-kisan kanssa samana päivänä Nivalan XCM-kisa.
PoistaMinulle juuri tämä kohdan 1.) oletus olisi tärkein. Maracupissa pääsee kyllä ajamaan polkuja, mutta 2,5 tunnin suorituksessa ei kertaakaan ole järkevää ajaa siellä ihan täysiä. Maastopolulla meininki on hieman erilaista, kun mennään 1000 watilla syheröistä juurakkoa, kuin 300 watilla.. :)
Näinhän se on, että täysiä ei varmastikaan maratonkisaa jaksa tai pysty ajamaan. Ja tuo on myös totta, että on ihan eri asia ajella niitä polkuja kisassa tai muuten vaan lenkillä, kyllä sen polun luonne vaan muuttuu aika paljon jo mun vauhdissa jos yrittää mennä täysiä tai sitten ajelee mukavuusalueella saman pätkän. Tämän kyllä arvasinkin sulla olevan taustalla, kun nimenomaan kisasta alunperin puhuit, joten vähän sivuraiteelle tuon aiheen vein tuolla.
PoistaKohtaan 2 eli niinkuin XCE-kisat jotka tulivat tänä vuonna UCI:n virallisiksi lajiksi? SM-kisathan ovat Jämillä 5.8. =)
VastaaPoistaJep. Tämä voi olla ihan hyvä uudistus MTB:n lajivalikoimaan Suomessa. Katsotaan, miten laji lähtee käyntiin elokuun alussa.
Poistaendurohan oli kaikkea tuota ennen tätä nykyistä alamäki innostusta
VastaaPoistaSiellähän aletaan päästä kiinni tähän koko pointtiin. Pyörää ei tosiaan ehkä tarvitsisikaan keksiä uudelleen. Aiheesta lisää vähän myöhemmin blogitekstin muodossa!
PoistaXCE tulee varmasti olemaan mielenkiintoinen koska siinä tulee melkoisella varmuudella myös kontakteja.
VastaaPoistaMielenkiintoista olisi nähdä jonkun järjestävän kilpailut ralliautoilusta tutulla tavalla eli kisassa olisi muutamia EK:ta joiden välissä olisi siirtymät sekä huollot jne. tällä tavoin kilpailijat saisivat tykittää kunkin paikkakunnan parhaita pätkiä (erimittaisia) täysillä ja siirtymät vedeltäisiin muun liikenteen mukana.