Vinkkivideo aloittavalle pyöräilijälle (ajotekniikkaosuus tulossa myöhemmin)
Maastopyöräilyn ajotekniikka
Pyörän valinta
Pyörässä tärkeintä on se, että se kestää harrastuksen
aloittamisen ja jatkamisen varmuudella. Ratkaisevaa on lähinnä voimansiirron
(kammet, rattaat, ketju ja takapakka) tasokkuus, sekä vanteiden laadukkuus.
Halvimmissa osissa voimansiirto menee nopeasti huonoon kuntoon tai vanteet
eivät kestä suorina edes kanttikivien ylityksiä. Heikot osat saattavat mennä
huonoksi jo yhden kesän aikana, kun laadukkaat osat kestävät vuosi toisensa
jälkeen ja tuhansia ajokilometrejä. Harrastukseen pääsee hyvin kiinni
sijoittamalla pyörään noin 800-1000 euroa. Tuolloin esim. maastopyörässä pitäisi
osasarjan olla SLX, LX tai XT tasoa, joka on varmuudella jo kestävä
kokonaisuus.
Pyörän hankinnan jälkeen pyörästä kannattaa pitää hyvää
huolta. Ei sitä joka päivä tarvitse pestä ja vahata, mutta varsinkin
voimansiirron, jarrujen ja vaihteiston toimintaa kannattaa pitää yllä.
Renkaissakin on hyvä pitää sopivasti ilmaa, ettei lenkillä tai työmatkalla
joudu yllättäen talutushommiin löysän renkaan kolahtaessa johonkin terävään
korokkeeseen. Voimansiirron puhtaana pito viikoittain ei vie kuin pari
minuuttia. Voitelu tässä tekstissä olevassa videossa!
Varusteet
Jo ensimmäisellä lenkeillä kypärä on syytä laittaa päähän.
Vaikka itse selviäisikin liikenteessä ilman ongelmia, voi joskus tapahtua
jotain odottamatonta, joka ei johdu itsestä. Kypärän säädöt kannattaa tehdä huolella. Kypärän on syytä pysyä päässä kumarrettaessa eteenpäin, vaikka hihnat olisivatkin vielä auki. Tämän jälkeen hihnat säädetään sopivalle kireydelle, jolloin yksi sormi mahtuu hyvin hihnan alle leuan alapuolelta.
Pyörät myydään yleensä ilman kunnollisia polkimia. Pyörän
tärkeimpänä lisävarusteena pidän itse lukkopolkimia. Lukkopolkimilla ajo ei ole
kummallisempaa kuin tavallisillakaan polkimilla, pyörällä vain pääsee paljon
huimemmista paikoista kuin koskaan olisi uskonut! Ihmisellä on voimakkaita
lihaksia myös jalkojen takapuolella, joiden hyödyntäminen ilman lukkopolkimia
on lähes mahdotonta. Lukkopolkimet ostettaessa mukana tulevat pyöräilykenkiin
kiinnitettävät klossit. Klossien avulla kenkä lukittuu ajajan halutessa
polkimeen ja vapautuu kantapäätä käännettäessä ”ulospäin”. Voimankäytön lisäksi
lukkopolkimien hyvä puoli on myös siinä, että niiden avulla aloittelijan jalka
asettuu polkimelle oikein, eli polkimen akseli on suurin piirtein ison varpaan
juuressa olevan nivelen alapuolella. Harmittavan usein ihmisten näkee
pyöräilevän niin, että toinen jalka on polkimella kantapään kohdalla ja toinen
jalka keskellä jalkaterää. Näin lonkka on sitten vinossa ja polkiessa kaiken
lisäksi toinen polvi tai molemmat ulkonevat ajon aikana. Polvien vääntyileminen sivuille kertoo yleensä satulan liian matalasta asennosta.
Pyöräilyvaatteet ovat tärkeä osa miellyttävän kokemuksen
syntymisessä. Hyvät ajovarusteet eivät tartu hikoillessa ihoon, taskuissa
kännykkä ei pääse pomppimaan ajon aikana ja takamus kestää satulassa istumista
perusvaatteisiin verrattuna huomattavasti paremmin. Pyöräilyhousujen kanssa
kannattaa tarkistaa, että niissä on hyvä säämiskä helpottamaan pitkiä
istumasessioita. Pyöräilypaita taas on kevyt ja taskut löytyvät selän puolelta.
Kolme selkätaskua mahdollistaa kännykän, vararenkaan, työkalut ja pienen pumpun
mukaanoton lenkeille. Halutessaan taskuun voi sujauttaa myös vähän varaenergiaa,
jos lenkki venähtää pitkäksi. Ihonmyötäisillä ajovarusteilla ajaminen tuo myös
lisää vauhtia etenkin maantiellä polkiessa. Ilmanvastus on suurin vauhtia
hidastava ulkoinen tekijä tien päällä, joten sen minimoiminen pienillä
ratkaisuilla voi olla kannattavaa.
Ajosasento (tanko, satula, polkeminen)
Ajoasennon nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että ihmisen
pitää näyttää pyörän päällä tasapainoiselta kokonaisuudelta. Pyydä vaikka
kaveria ottamaan muutama valokuva sinusta, kun ajat pyörällä. Vertaile kuvaa
enemmän ajaneisiin pyöräilijöihin ja tee ratkaisuja sen jälkeen. Vaikka usein
aloittelijoita kannustetaan säätämään ajoasento itselle mieluisaksi, kannattaa
myös muistaa, että ihminen tottuu nopeasti uusiin juttuihin. Niinpä ajoasento
kannattaa säätää suoraan oikeanlaiseksi ja totutella se pari viikkoa uuteen
asentoon. Tämä palkitaan sitten myöhemmin, kun harrastus ehtii pidemmälle ja
ajomäärät kasvavat. Vaikka kilpapyöräilijät näyttävät makaavansa käsiensä
päällä etukenossa, ei tilanne ole niin radikaali. Pääpaino on edelleen
satulassa ja kädet ovat rennosti tangon päällä. Toki ajoasento vaatii hyviä
vatsa- ja selkälihaksia, mutta ajamalla ne kehittyvät nopeasti!
Satulan korkeuteen kannattaa kiinnittää myös huomiota.
Sopiva satulankorkeus osuu kohdalleen, kun jalka suoristuu ihan suoraksi
poljettaessa pyörää kantapäillä. Tällöin päkijällä ajaessa jalka menee
sopivasti hieman koukkuun ja keho pysyy paikallaan keikkumatta.
Ajotekniikka ja sen kehittäminen
Kun fillari istuu hyvin pyöräilijän alla ja varusteet ovat
kunnossa, voi pyöräilijä pohtia, kuinka hän saisi ajamisesta mahdollisimman
paljon irti. Ensimmäinen seikka on polkemistekniikka ja optimaalisten
vaihteiden käyttö ajamisen yhteydessä. Lukkopolkimilla ajaessa polkemistekniikan
harjoittelu on huomattavasti helpompaa ja pyörälle saa annettua vauhtia myös
kammen noustessa ylöspäin ala-asennosta. Aloittelijan olisi hyvä tehdä
viikoittain yksi tai kaksi pyöritystekniikkaa kehittävää lenkkiä, jolloin
kampikierroksia kertyy minuutissa 100-120. Ylävartalo pysyy aina lonkkaan
saakka paikallaan ja vain jalat tekevät työtä. Vauhdin ei tarvitse olla kova,
vaan tarkoitus on opettaa lihaksia ja hermostoa pyöräilyn tavoille.
Poljettaessa polvilinja kulkee suorassa linjassa eteenpäin ja ei missään
nimessä kierrä yhtään ulkokautta. Jotkut ammattilaiset polkevat jopa niin, että
polvi melkein hipaisee rungon vaakaputkea jokaisella kampikierroksella.
Maastoon siirryttäessä ensimmäinen tärkeä taito on kyky
avata lukkopolkimet nopeasti aina tarvittaessa. Jouheva maastossa eteneminen
edellyttää polkemistekniikan lisäksi kuskilta muutamia muita pikkujuttuja. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että pyörä
menee kaikkialle sinne, mihin on eturenkaansa saanut laitettua. Aloittelevan
pyöräilijän kannattaa harjoitella vähäistä eturenkaan nostoa (minikeulimista)
vähintään sen verran, että rengas nousee helposti 10-20 cm aina halutessaan. Tasapainoilua,
etu- ja takarenkaan pomputuksia kannattaa harjoitella avoimella hiekkapihalla.
Samalla saa tuntumaa jarruihin, pyörän käyttäytymiseen ja kehon sisäiset
lihakset kehittyvät nopeasti.
:) Aika hienoa pyörän hallintaa, täytyypä lähteä heti treenaan.
VastaaPoistaNoilla pikkujutuilla pääsee hyvin alkuun maastopyöräilyssä. Treenailua voi alkuun aloitella satulaa vähän laskien ja avopolkimilla.
PoistaMillä esim maastokisoissa kannattaa vauhti tehdä, kadenesilla vai voimalla?
VastaaPoistaMoi! Hyvä kysymys, johon ei ihan yksiselitteistä vastausta olekaan. Vauhtia tehdään maastoajossa molemmilla mainituilla tavoilla. Kummalla sitten edetään on reitistä, mutta myös pyörästä kiinni. Aikanaan, kun juurakkopolkuja vedettiin kovaa lyhytjoustoisilla jäykkäperäisillä pyörillä, nopein etenemistapa oli laittaa isoratas edestä ja runtata menemään voimalla seisaaltaan. Nykyään pyörät mahdollistavat pyörittävän ajotekniikan myös teknisemmissä maastokohdissa.
PoistaKumpaakin tapaa tosiaan tarvitaan. Omasta vähäisestä kokemuksesta voisi sanoa, että tavan valinta riippuu esteiden lisäksi nousuista. Maastossa sitä keskitietä ei aina ole, joten reitillä joutuu optimoimaan, ajattelemaan eteenpäin: tämän jos menen näin, niin tuolta alkaen voin pyöritellä eri tavalla. Selitys: tapoja vaihtelemalla saadaan jaettua kuormitusta eri lihaksille, eikä mennä heti täysin tukkoon yksittäisen tavan tai ajoasennon kanssa. Liika on aina liikaa, kevytkin pyörittäminen käy raskaaksi. Ja se vauhti :D
PoistaMoi,
VastaaPoistaItsekkin jäykkis kuskina käytän tuota mainitsemaasi etenemistapaa juuraakoissa. Olin katsomassa erästä Bianchi cupin kisaa ja joku kokeneempi totesi että ai ton täyty tehdä vauhti kadensilla. Kiitos vastaukssesta, ja hyvästä blogista, täältä olen saanut hyviä tippejä omaan ajamiseen
Ajamalla tosiaan nopeasti huomaa, kuinka eteneminen olisi nopeinta. Yleensä kyseessä on voimankäytön selkeä lisääminen ja tuolloin kehon potentiaali ratkaisee etenemisen jatkuvuuden.
PoistaMukava kuulla, että blogi on ollut mieluisa. Ei muuta kuin tsemmiä ajeluihin!
Hyvää infoa, tällaista lisää!
VastaaPoistaSe voiteluinfo tullee aikanaan?
Itsellä voiteluaineena ollut CRC Bike oil (spray). Lienee aika perusöljyä, mutta katoaa ohuuden vuoksi ketjuista nopeasti. Täydennystä tarvitaan ajosta riippuen viikoittain. Ei tahmaa, eikä siten kerää paljon pölyä/hiekkaa, eli puhdistustarve on vähäisempää, ja pesuun riittää vesisuihku. Sopii hyvin myös ketjun kiristäjän/ohjaimen rullan akselille (laakeroimaton malli). Etuhaarukan tiivisteille tarvitaan sitten paksumpaa öljyä. Parempia aineita on olemassa, mutta tuokin toimii. 7 euron purkki kestänyt vuoden päivät, ei kallista.
Oho, voiteluvideo on jo nyt venynyt parilla vuodella! Koetan saada kesän 2014 aikana valmiiksi, niin en mene lupaamaan liikoja. :)
PoistaHyvä kirjoitus. Tuo maastopyörän hallintahan oli kuin biketrialin perusteita. En olisi hoksannut noita harjoitteita tehdä maasturilla, vaikka niitä trialpyörällä onkin tehnyt. Hyvä idea!
VastaaPoistaEkaa täysjousto ostamassa ja tietoa haeskelen sen vuoksi.
Kiitos vinkeistä!
-Pete
Kiitos Pete kommentista! Hienoa, että täpäri on kiikarissa ja siitä se mahtava harrastuslaajennus sitten lähtee. Tuolla Suomen poluilla on niin mahdottoman paljon kiviä ja juuria reitillä, että nuo liikkeet ovat varsinkin kovassa vauhdissa todella keskeisiä. Kun jalat pysyvät kaikissa paikoissa lukkopolkimilla, niin pääsee käyttämään voimaa heti, kun maasto sen mahdollistaa. Jalan maahan laittaminen on varsinkin kisoissa aika suuri ajovirhe, joka voi johtaa koko kilpailun pilalle menemiseen. Onneksi harrastuspuolella elämä ei ole ihan niin kriittistä.
Poista