Suomen suurin ja Suomen hienoin maastopyöräilytapahtuma on
jälleen tämän vuoden osalta takanapäin. Aamulla herätessä kisajännitys oli
poikkeuksellisen huipussaan. Aamupala maistui äärimmäisen heikosti ja pienenkin
sämpylän syönti tuotti suuria ongelmia. En ollut jännittänyt mitään asiaa näin
paljoa varmaan kymmeneen vuoteen, joten jotain speciaalia tässä Tahkon kisassa
aina on. Tämän vuoden 60km kilpailussa miesten sarjassa oli yli 1200 kuskia,
Tahkon kokonaisosallistujamäärä havitteli liki 2000 ajajan rajaa – aikamoinen
määrä fillari-ihmisiä!
Sää suosi ja matkaa pääsimme starttaamaan +17 aurinkoisessa
kesäsäässä. Monilla varmasti oli toiveita, että kisareitin ennakkoon puhutut
mutakohdat olisivat ehtineet kuivua perjantain ja lauantain kesäisissä säissä.
Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan reitillä oli lukuisia mutaisia kohtia. Tarjolla
oli hieman syvempää spottia ja sitten myös helposti ylitettäviä tai reunasta
kierrettäviä matalia lammikoita. Mutapaikoista monet olivat vielä sellaisissa
paikoissa, että edellisinä Tahko-vuosina ei kyseisten paikkojen olisi uskonut
koskaan olevan niin märkiä. Mutta maastopyöräilytapahtumaan joskus
mutaisempikin keli kuuluu, joten annettaneen se anteeksi Tahkolle lukuisten
hellekisojen jälkeen.
Kuumaryhmä starttasi perinteiseen tapaan klo 09. Kenelläkään
ei ollut tietoa, kuinka kovaa tällä kertaa alussa mentäisiin. Startti sujui
äärimmäisen rauhallisesti. Ajoimme Tahkolle poikkeuksellisesti alkuun
masters-startit ensin etuauton ja hieman myöhemmin etumönkijän takana. Noin
parin kilometrin jälkeen Tero Hartikainen kiihdytti mönkijän vauhtia ja kisa
pääsi oikeasti alkuun. Siitä huolimatta alku mentiin todella tunnustellen ja
voimia säästellen. Kenelläkään ei ollut äärimmäisiä vetohaluja ja maltillinen
vauhti kesti aina mummonmäkeen saakka. Sitten alkoi tapahtua!
Mummonmäen alkupuolella kärkeen vauhtia pitämään siirtyivät
Viron Maasikmets ja Pruus. Perässä seurasivat Riivo, Kimmo Kananen ja minä. Ero
taakse repesi yllättävän helposti ja isompi porukka jäi seuraamaan kauemmaksi meidän
kärkiviisikkoa. Oli muuten hauskaa pumpata 130mm joustavalla notkupyörällä
hiekkatienousua keveiden jäykkäperäisten pyörien mukana. Jossain testissä oli
vielä aikanaan maininta, että Jabba wood ei muka olisi ylämäkipyörä.. tämä myytti
murrettiin jo mummonmäessä. Hiekkatieosuus loppuu melko nopeasti ja silloin
vastassa on kisan ensimmäinen todellinen kulminaatiopiste – tiukka käännös
oikeaan Kinahmi I:sen polkuosuudelle. Näin tänäkin vuonna ja itsekin tiedostin,
että nyt olisi tärkeää päästä Kinahmi I:sen nousuun mielellään ensimmäisenä.
Tämä ei kuitenkaan kohdaltani onnistunut, vaan kärkeen pääsivät puikkaamaan
ensimmäisinä Maasikmets, Pruus ja Kananen. Itse jämähdin vielä Riivonkin
taakse, joten Kinahmi I:sen päällä mentiin minun fillarin makuun turhan
rauhallisesti. Kyselin muutaman kerran ohituspaikkaa Riivolta, mutta sitä ei
minulle suotu. Rauhallista etenemistä jatkui varmaan 10 minuuttia, kunnes
Kinahmin päällä oleva puron ylitys tarjosi ohituspaikan Riivosta. Pääsin
helpohkosti ohi ja hetken kuluttua myös Kimmo päästi minut ohi pyynnön jälkeen.
Aikaa kärkikaksikon kiinniottoon ei polulla ollut paljoa jäljellä; matkaa oli
ehkä vain kilometrin verran ennen Kinahmintietä. Pääsin hyvin irti Kimmon
edestä ja Kinahmintielle saavuttuani olin kärkikaksikon perässä noin puoli
minuuttia. Ongelmana tässä vaiheessa oli se, että Viron kaksikko veti
hiekkatiellä vuorovedolla todella kovaa ja minä olin yksin kiinniajajana.
Tiesin, että takaa seuraa Kimmo, ja rauhoitin tiellä sen verran vauhtia, että
Kimmo saavutti minut ja jatkoimme yhdessä matkaa aina Kinahmi II:sen
kävelyosuuden jälkeiselle polulle saakka. Tuolloin saimme ensin seuraa
tiimikaveri Simo Sohkasesta ja pian tämän jälkeen vielä Riivosta ja Juha
Vähämetsästä.
Jatkoimme etenemistä viiden kuskin voimin eteenpäin. Jossain
vaiheessa tien varressa näkyi Pruus ymmärtääkseni rengasrikon johdosta.
Kärjessä yksin matkaa jatkoi Alges ja meidän viisikko taisteli nyt sijasta 2
(tästä en ollut kyllä aivan varma kisan tuoksinnan aikana). Ero kärkeen pysyi
jatkuvasti kahden minuutin luokissa. Polkupätkillä edettiin melko rauhallisesti
jo todellista kisavääntöä ei ollut missään vaiheessa. Iso osa jaloista jää
Tahkolla aina Kinahmin nousuihin! Olisikohan ollut jossain Rahasmäen vaiheilla,
kun Riivo nosti vauhtia nousussa ja alkoi erkaantua Simon kanssa minusta,
Kimmosta ja Juhasta. Tässä vaiheessa minulla oli ensimmäinen vaikea hetki, kun
sisäreisistä pienet suikaleet kramppasivat samanaikaisesti molemmista jaloista.
Jouduin pyörittelemään mäen hyvin iisisti ylös ja tuolloin tiesin kisa-ajamisen
olevan kisan loppupuolella todella vaikeaa. Nappasin sitten Gutzyn geelin siinä
nousussa ja se vei mukanaan pahimmat kramppiongelmat – täysiä en kuitenkaan
enää ensimmäisten kramppien jälkeen voinut ajaa. Jonkin verran myöhemmin Juha
tipahti tästä kyydistä ja hänen paikkansa minun ja Kimmon seurassa otti Hypyn
nuori maastospecialisti Sakari Lehtinen. Podium-sijat tuntuivat tässä vaiheessa
karanneen. Olihan Alges kärjessä, ja Simo ja Riivo jo näkymättömissä.
Loppupuolen mutaisemmassa loivassa nousussa Kimmo päästi
ensin Saken ja sitten minut ohitseen. Tuon jälkeen Kimmosta ei kisassa enää
ollut havaintoja. Jatkettiin siis Saken kanssa kohti El Grandea. Granden alla
näytti siltä, että taistelemme Saken kanssa sijasta 4. ja en pitänyt omia
mahdollisuuksiani tässä asiassa kovin vahvoina. Sakke lähtikin vetämään Grandea
melko kovaa ylöspäin ja jäin aina sadan metrin matkalla sekunnin verran lisää.
Nousun puolivälin kohdilla pisimmillä suorilla edessä alkoi siintää ensin
Riivon, mutta myös Simon selkää. Näin, kuinka Sakke jyräsi molempien kantaan ja
itse tulin perästä noin 15-25 sekunnin päässä. Näin mentiin aina mäen päälle
saakka ja edessä oli paljon puhuttu loppulasku. Vedin alas sellaista kyytiä,
mitä pyörän kanssa helposti uskalsin ja mäki tulikin alas ihan hyvää kyytiä ja
hallitusti. Hyvä ja nopea tekniikka laskussa oli jarrutaa viiden metrin matka ja päästää parikymmentä metriä vapaalla. Laskun
loppupuolella huomasin yllätyksekseni, että tiimikaveri Simo vetelee polulla ja
polun ulkopuolella varsin hervottomasti ja ainakin eturengas alkoi olla tyhjän
sorttinen. Pääsin helposti ohi ja vedin maaliin niin kovaa kuin pystyin.
Tarkoituksena oli viedä Tahkon joukkuekisan voitto meidän tiimille.
Maalissa kuittasin sijan 4. ja eroa kärkeen oli kertynyt
2:07. Riivo voitti Saken loppukirissä ja nämä ukot tulivat minua 20 sekuntia
ennen maaliin. Oma loppuaikani oli 2.46:04.
Kisan jälkeen oma fillarini oli Rosen teltassa nähtävillä. Fillari on siis Rosen Jabba Wood 6 -malli, johon on muutettu muutamat osat. Fillarin ovh-hinta on noin 2600 euroa.
Kisan jälkeen oma fillarini oli Rosen teltassa nähtävillä. Fillari on siis Rosen Jabba Wood 6 -malli, johon on muutettu muutamat osat. Fillarin ovh-hinta on noin 2600 euroa.
Kiitokset hyvän blogin pitämisestä.
VastaaPoistaJa kysymys Tahkon pyörävalinnastasi. 29 tuumaisen maastopyörän "paremmuudesta" on hehkutettu paljon ja mm. Tahkon kisamaastoon sen on sanottu soveltuvan erityisen hyvin.
Sinulla on sekä 26 täpäri ja 29 jäykkäperä käytössäsi. Millä perusteella päädyit Tahkolla pienempirenkaiseen ja tuntuiko se jälkeenpäinkin paremmalta valinnalta? Ja ajoiko ne edelläsi menijät isoilla renkailla :)
Kiitos mainiosta kommentista!
PoistaNyt en valitettavasti muista, että millä pyörällä Riivo ajoi toiseksi, mutta muut top 4 sijan fillarit ovat tiedossa. Tahkolla top 4 sijoille ainakin kolmella kuskilla oli allaan 26 tuuman renkailla oleva pyörä (voittaja, kolmas ja minä neljäntenä).
Minun ajotyylillä Jabba wood oli selkeä valinta kisapyöräksi. Pysyin hyvin mummonmäessä kärkimiesten kyydissä 130mm täpärillä, vaikka ajettiin hiekkatiellä ja muilla oli keveitä jäykkäperäisiä pyöriä. Kinahmi I:sen päällä polulla minulla oli selkeästi letkan nopein pyörä. Valitettavasti jonottelun johdosta en päässyt lataamaan pyörällä silloin täysiä.
Maraton-kisassa kannattaa aina pohtia myös sitä, kuinka pyörä vaikuttaa jaksamiseen. Hyvin epätasaisilla poluilla täysjousto säästää valtavasti kuskia ja ainakin selkävaivoilta säästyy. Tällöin kisan loppupuolella on hyvin voimia iskeä, kun kisaa todella ratkotaan.
29er täpäri olisi varmasti sopiva peli Tahkolle. Hyvät pyörät noilla vaatimuksilla maksavat helposti yli 4000-5000 euroa, jolloin minun mielestäni on normaalia, että valitsen puoleen hintaan pyörän, joka on käytännössä yhtänopea.
Olikohan tästä sepustuksesta mitään hyötyä.. :P
Vaikka en kysymystä esittänytkään niin vastaus oli hyvä. Olen itsekin huomannut tuon, että jäykkäperäinen (mulla tosin 26") rasittaa huomattavasti enemmän selkää ja koko kroppaa, varsinkin kun sillä on tullut vähemmän ajettua. Itseasiassa tuli kauden avauksessa yllätyksenä varsinkin selkäjumit kun ajettiinkin vähän kovempaa vauhtia mitä lenkeillä yleisesti.
VastaaPoistaKai se on sitä kun on tottunut ajamaan täysjoustolla niin ajotyyli on sitten mukautunut enemmänkin siihen. Olishan tuollaista 29" jäykkäperää ja miksei täysjoustoakin joskus kiva kokeilla ihan kunnolla, niin sais vähän tuntumaa pyörien eroihin. Toisaalta kovat kuskit varmasti ajaa kovaa kaikilla pyörillä ja parhaiten sillä mihin on tottunut.
Juuri näin. Kylmiltään hyppääminen toisenlaiseen pyörään, kuin on tottunut, lisää harvoin vauhtia. Tahko reittinä on mielestäni harvinaisen selkeä täpärirata. Alussa mennään tiepätkät isossa porukassa, jolloin täpärillä pääsee nauttimaan peesistä. Sitten poluilla vasta tapahtuu ja täysjousto alkaa puhua puolestaan.
PoistaOlli, kerro kiitoksia tyttöystävällesi kannustuksesta Tahkolla! Piristi kummasti ajoa!
VastaaPoistaTerv. Dani
Moi Dani! Terveiset viety eteenpäin. Hienoa, että kannustus on kuultu ja tuonut fiilistä ajoon! Olli
Poista