tiistai 28. tammikuuta 2014

Kesän kisamaasturi nro 2. ROSE THRILL HILL 27,5






Tässä tulevan kesän kisapeli, joka kuoritui maanantaina saapuneesta pyörälaatikosta. Pyörä on ROSE Thrill Hill 3, muutamilla pienillä muutoksilla. Ihan mahdottoman huikea peli!


Tämä pyörä on XCO ja XCM-kisoja varten. Kiekkokoko on uutukainen 27,5". Uskon olevan tällaiselle keskimittaiselle kaverille se täydellinen koko. Runko on hiilikuitua ja jousituksia löytyy molemmista päistä. Painoa polkimineen hitusen yli 10 kiloa. Iskarit Foxia, jarrut Maguraa, kiekot Mavic SLR, putkiosat mallia luotettavia ja kohtalaisen keveitä.







Uusi kiekkokoko on todella mielenkiintoinen! Ensitestin mukaan pyörä tulee käyttäytymään lähes 26" pyörän ketteryydellä, mutta pito-ominaisuudet hipovat sitten jo 29er pyörää. Lähes yhtä mielenkiintoisena pidän Thrill Hillin takahaarukan ratkaisua. Ensinnäkin perinteinen linkku takanavan lähistöltä uupuu kokonaan, mutta vielä jännempi seikka löytyy iskarin kiinnityspisteestä. Takaiskari on nimittäin kiinni linkun sijaan itse takahaarukassa ja takahaarukan joustavuus on mukana perän aktiivisessa toiminnassa. Kun huomioi 27,5 kokoluokan, rungon keveyden (alle 2kg ilman iskaria), joustomatkan ja toimivuuden, on minulle tällainen pyörä uusi tuttavuus.
 
Ratkaisusta on myös mainio kommentti tämän tekstin kommenttiosiossa. Tässä kommentista suora lainaus:
 
"Tosiaan, kyseessä ei ole single pivot, ehkäpä sitä voisi kutsua esim. "virtual dual pivot" ratkaisuksi. Ja mielestäni siinä on kyllä uutuusarvoa, sillä harvalla valmistajalla on joustavat seatstayt takajousituksissaan. Metallisena tuota runkoa ei voisi tehdä sillä materiaali väsyisi. Jättämällä yhden nivelen pois saadaan jäykempi, kulutuskestävämpi ja kevyempi ratkaisu aikaan. Anthem maestro-ratkaisulla sisältää huomattavasti enemmän niveliä kuin Thrill Hill, ne vain eivät ole taka-akselin läheisyydessä".
 
Testilenkin kiihdytyksien perusteella runko on todella tukeva. Jousitus on myös ihailtavan aktiivinen, kun takaiskari on "auki". CTD-vivun avulla takapään saa säädettyä nopeasti maastoa ja kisatilannetta ajatellen kohdilleen.

Renkaissa valitsin myös tähän pyörään Contin Racekingin RaceSport-mallin. Voimansiirrosta huolehtii Sram XX1. Eturatas on 38-piikkinen ja takana on tuollainen takakiekkoa isompi takapakka. En olisi 2000-luvun alussa uskonut, että minulla on joskus pyörä, jossa isoin takaratas on suurempi kuin isoin etulaippa. Noh, ei pitäisi vaihteiden loppua ensi kesänä kesken tällä pyörällä! Nopean testiajon perusteella isoinkin vaihde tulee olemaan kesällä kovassa käytössä. Ainakin Kinahmintiellä mennään tuolla vaihteella taas yli 50 km/h kyytiä.



Ohjaamo on rennon agressiivinen. 6-asteen kulmalla oleva kannatin on käännetty alaspäin ja tanko on minulle poikkeuksellisesti suora. Oikealla kädellä on erilaisia vipuja enemmänkin, kun vasen käsi saa huolehtia ainoastaan etujarrusta. Testilenkin perusteella pyörä etenee todella vakaasti tällä ohjaamolla.

Odotan kesän kisoja tämän pyörän kanssa aivan erityisellä innolla! 

21 kommenttia:

  1. Hieno pyörä. Mielenkiintoista kuulla sitten kesällä kokemuksia pyörästä kisatilanteessa. Lähinnä vertailu viime kesäiseen 29" täpäriin kiinnostaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jaakko. Pyörän ominaisuuksista tulee varmasti juttua sitä mukaa, kun kilometrejä ja kokomuksia alkaa kertyä.

      Poista
  2. Komppaan - todellakin mukava kuulla Ollin analyysiä. Nyt on treeni-into vähintäänkin kohdillaan, kun on uutta tuontasoista kalustoa. Janne -

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan tämä maastopyöräily osaltaan välineurheilua. Kun fillarit alkavat olla ihan viimeisen päälle, niin suorituksen ratkaisija löytyy pelkästään satulasta. Tsemmiä treeneihin!

      Poista
  3. Komia on pyörä, kyllä tollaisella ratsulla podium paikat on taattu .Ei muutakuin treeni intoa ja yläketju kireelle ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Olet aivan oikeassa, että pyörästä ei menestys tule olemaan kiinni. Nyt haasteena on se, että ukko satulassa saadaan samalle tasolle kaluston kanssa. Jos näin käy, niin tulokset ovat hurjia kesällä.

      Poista
  4. Eipä mennytkään arvaus metsään. Todella mielenkiintoinen pyörä, jännityksellä odotellaan kesän kisakommentteja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valtaosat arvaukset toteutuivat tässä toisessa pyöräpaketissa. Olin odottanut isolla innolla Thrill Hilliä jo jonkin aikaa, joten olihan tämä aika selvä juttu, että sellainen tänne lopulta saapuu. Pyörä on kyllä täysin täyttänyt odotukset!

      Poista
  5. Hieno on pyörä. Voisi harkita itsellekin ajokiksi.
    Kiinnostaisi kokemukset seuravasta:
    "Yhtä mielenkiintoisena pidän Thrill Hillin takahaarukan ratkaisua. Perinteinen linkku takanavan lähistöltä uupuu kokonaan."
    Vanhemmissa pyörissäni takahaarukka oli toteutettu juurikin noin, nivelen tulo taka-akselin kohdalle paransi ainakin omien kokemusten mukaan jousituksen aktiivisuutta jarrutuksissa.
    Mielelläni kuulisin kokemuksia asiasta jos nyt satut joskus alamäessä jarruttelemaan :) -Jari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yritän pitää tämän asian mielessä, kun tuolla poluilla kurvailen.

      Minulla on tietenkin intressit siinä, että haluan pyörän, jolla kisamatka taittuu nopeimpaan aikaan omalla ajotyylilläni. Siten yksittäisen sektorin arviointi on minulle joskus hankalaa.

      Testilenkin perusteella pyörän kiihdytys, ylämäki ja tasamaapolkujen ominaisuudet ovat niin korkealla tasolla, että säästettyä aikaa on plakkarissa jo mukavasti.

      Lähtökohtaisesti alamäkikäyttäytymistä voidaan pitää riittävän hyvänä, jos kukaan Suomen kuski ei samassa kisassa pääse ajamalla alamäissä karkuun. :)

      Poista
  6. Olli alkaa vaan tulemaan vanhaksi. Eikös se ollut vasta vuosikymmenen vaihteessa Anthem alla, eikä siinäkään noita linkkuja taka-akselin lähellä juurikaan liene? ;-)

    Hieno pyörä, kommentteja välikoon kiekoista kisakäytössä odotellaan tälläkin nurkalla mielenkiinnolla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah Kimmo! Hmmm.. Anthem.. onko minulla ollut joskus sellainen? :P

      Pyörä on hieno. Kello tulee kertomaan isosti siitä, että miten välikoko toimii minulla kisakäytössä. Kesän 2013 29er täpäri DR Z asetti riman kyllä sen verran korkealle, että railakkaita ylityksiä siihen suoritustasoon ei ehkä ole odotettavissa.

      Mutta eikös pienistä puroista synny iso virta?

      Poista
  7. Hep hep! Tekstiä hieman paikkailtu ja päivitetty (klo 21 30.1.2014). Eihän tuo linkuttomuus tosiaan mitään jännää takahaarukassa ollutkaan. Mutta se, että takaiskari on kiinni takahaarukassa suoraan, on edes hieman erikoisempaa.

    Kiitos Kimmo ja kumppanit kommenteista tuohon seikkaan. Menetin melkein loputkin kasvoistani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan tuo perinteistäkin perinteisempi single pivot ratkaisu. Lähinnä aloin mietti että miltä merkiltä tuollaista ei ole tai olisi jossain vaiheessa tuotantoa ollut tarjolla?

      Poista
    2. Hienoa, että blogin lukijakunnassa on teknisistä ratkaisuista minua paremmin perillä olevia henkilöitä.

      Thrill Hillin kokonaisuus on minulle sellainen, jota en ole koskaan voinut pyöräilyurani aikana itselleni saavuttaa. 650b kokoluokka, yli 100mm joustava molemmat päät, rungon paino alle 2kg (ilman iskaria) ja aktiivisuutta lisäävä joustava takahaarukka on minulle jotain uutta.

      Ajattelen asiaa ehkä liikaakin kisanäkökulmasta ja yksinkertaisesti. Minulle pyörän täydellisyys tulee siitä, että omalla ajotyylilläni ja samalla polkemisteholla löydän sen nopeimman pyörän, joka sopii Suomen kisareiteille. Eli yksinkertaisesti - minulle pyörän nopeus on tärkein ominaisuus. :)

      Poista
    3. Thrill Hillin takahaarukka poikkeaa perinteisestä single pivotista siinä, että haarukka on tehty joustavaksi. Tällä on pyritty korvaamaan erillisen linkun tarve sekä saatu ratkaisu kevyemmäksi.
      Jokatapauksessa erittäin hieno pyörä ja livenä varmasti vielä paljon hienompi :)

      Poista
    4. Tosiaan, kyseessä ei ole single pivot, ehkäpä sitä voisi kutsua esim. "virtual dual pivot" ratkaisuksi. Ja mielestäni siinä on kyllä uutuusarvoa, sillä harvalla valmistajalla on joustavat seatstayt takajousituksissaan. Metallisena tuota runkoa ei voisi tehdä sillä materiaali väsyisi. Jättämällä yhden nivelen pois saadaan jäykempi, kulutuskestävämpi ja kevyempi ratkaisu aikaan. Anthem maestro-ratkaisulla sisältää huomattavasti enemmän niveliä kuin Thrill Hill, ne vain eivät ole taka-akselin läheisyydessä. Sellaista tuumailua :) Odotan innolla päästä lukemaan mitä mieltä Olli on systeemin toimivuudesta käytännössä!

      Poista
  8. Viimeinkin oma Thrill Hill pääsi Itellan viikon kestäneen panttivanki episodin jälkeen perille. Täytyy sanoa että kuvat ei tee oikeutta tälle maasturille! Treenimotivaatio +100 :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtava kuulla, että olet saanut pyöräsi. On kyllä jäätävän oloinen pyörä! Pidetäänpä huoli, että tämä malli liikkuu iloisesti kesällä Suomen maastoissa. :)

      Poista
  9. Mitenkäs huolto ja takuuasiat, kun merkillä ei ole "kivijalkakauppaa" Suomessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rosen kanssa pystyy mainiosti asioimaan suomeksi. Huolto- ja takuuasiat hoituvat kyllä mallikkaasti ja kivijalkakaupan puute ei prosessia juuri hidasta. Sanoisin, että toiminta vähintään äärimmäisen kilpailukykyistä muihin vastaaviin toimijoihin verrattuna.

      Poista

Maltatko vielä kirjata kuvan tekstin, niin tiedän sinun olevan ihminen