tiistai 4. joulukuuta 2012

Kauden 2013 maantiekisapyörä - esittely

Moni on varmaan huomannutkin blogin yläpalkista, että sinne on ilmestynyt sivu "Pyörät - Bikes 2013". Siellä on nyt reilun viikon ajan ollut ensi kesän yksi kisapyörä esillä.

Kyseessä on maantiefillari - Rose XEON RS 3100 hieman osia muutettuna = konfiguroituna. Kyseinen pyörämalli on pärjännyt mainiosti testeissä hiilikuitupyöriä vastaan. Pyörämalli on lisäksi valittu vuoden pyöräksi 2012.


Minun maantiekisat painottuvat myös tulevalla kaudella lähinnä Ahvnistolla ajettaviin Koh i noor-ajoihin. Rankka ja tekninen rata maantiekisassa kehittää kuskia mainiosti maastopyöräilyn tarpeisiin. Tällä hetkellä Suomen maantiekisojen reiteistä vain Rosendahl GP ja Ahvenisto (koh i noor/ Leijona GP) ovat intensiivisyydeltään lähellä maastokisoja, ja tästä syystä en ole ollut juuri kiinnostunut muiden maantiekisojen kiertämisestä. Vierastan ajatusta, että maaliin voi ajaa sijalla 5, samalla ajalla voittajan kanssa ja keskisyke pyörii oikeasti pk-alueen alkupäässä. Tämä on normaali tilanne Suomen tasaisilla maantiekisareiteillä.

Ajan siis mielelläni mäkisiä kisareittejä ja tämä asettaa tiettyjä odotuksia pyörän suhteen. Itse pidän tärkeimpänä seikkana pyörän ehdotonta toimivuutta ja kohtuullisen kevyttä painoa. Tätä varten pyörästä löytyvät Ultegran sähkövaihteet, jotka eivät juuri tee kompromisseja vaihteiden vaihdon hetkellä. Kiekkoiksi valitsin Mavicin Cosmic Carbone SL -kiekot, koska hintaero alkuperäisiin Ksyrium Elite-kiekkoihin oli naurettavan alhainen. Tehotiedot puolestaan tulevat minulle reaaliaikaisesti tietoon kammista. Luotettavista ajonaikaisista tehotiedoista huolehtii SRM.


4 kommenttia:

  1. Aktiivisella ajolla eri hatkoissa tai vain siinä ratkaisevassa, pystyt varmasti ajamaan maantiekisan ihan eri sykkeellä kuin edellä esitit :)Toki se vaatii "kaikki tai ei mitään" -asennetta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä pitää varmasti paikkaansa. En vain pidä siitä, että valtaosa kilpailijoista tulee tasamaakisoissa samaa vauhtia tekemättä todellisia töitä kisan aikana. Tietenkin kaikenlaisia kisoja saa ja pitää olla, mutta rajansa kaikella näiden pannukakkujen ajamisen kanssa. :)

      Millaisia maantiekisoja maailmalla arvostetaan eniten? Onko jossain kovassa kisassa ollut yli 1200 nousumetriä (Rosendahlin nousumetrit) kisan aikana?

      Tietenkin voisin lähteä tasamaaetapille tuuppaamaan 42km/h keskarilla yksin kärkeen niin pitkään kuin jaksaisin. 99% todennäköisyydellä palkintona on tämän jälkeen "ei mitään", joten voin tehdä vastaavan treenin ihan hyvin myös kotona ilman turhaa kisareissua ja taloudellisia menetyksiä.

      Maastopuolella ja näissä parissa maantiekisassa kaikki joutuvat edes vähän hommiin, jos mielivät päästä top 10 sijoille. Kunnollinen rata, joka ulosmittaa kuskin kuntotekijät todella, vähentävät samalla joukkuetaktiikan merkitystä.

      Veikkaan, että kommentin esittäjällä on kokemusta ja jalkaa "kaikki tai ei mitään" -taktiikasta ja varsin hyvällä menestyksellä. Ehkäpä hän myös on joskus ajanut jossain tiimissä, joissa kaikkea työtä ei tarvitse tehdä yksin.

      Sanoisin näin, että maastokisassa kilpailumenestys on seuran/tiimin yksittäisellä ajajalla aika paljon vähemmän tuurisidonnaista kuin maantiekisassa. Maastossa myös oikeastaan jokainen maaliin päässyt voi rehellisesti sanoa yrittäneensä parhaansa koko kilpailun ajan. Tämän johdosta pidän maastokisoista itse enemmän.

      Poista
  2. Hieno fillari Olli! Miksi valitsit alumiinirungon? Miten se eroaa hiilikuiturungosta jos miettii tuntumaa ja "ajofiilistä"?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kiitos, itsekin pidän pyörän ulkoasusta. Ulkonäkö oli osaltaan vaikuttamassa siihen, että pyörä tuli alumiinisella rungolla.

      Tämä runko on tosiaan erittäin kilpailukykyinen hiilarirunkoihin verrattuna, joten en pitänyt siltäosin hiilarirunkoa kynnyskysymyksenä. Alumiini eroaa hiilaripyöriin verrattuna oikeastaan ainoastaan painossa ja hinnassa (jonkin verran myös jäykkyydessä/kestävyydessä). Lisäksi alumiinipyörät pitää tehdä aikalailla "vanhaan tapaan", koska putkiosia ei voi muotoilla aivan hiilarirunkojen tapaan. Hiilari- / alumiinivertailussa mielikuvalla on aika iso rooli käytännön eroihin verrattuna. Placebo on oikeastaan tärkeä tekijä pyöräilyssä. On erittäin tärkeää, että kuski uskoo pyörän olevan kilpailukykyinen ja nopea. Minä uskon, että tämä pyörä on todella nopea ja meistä tulee kova kaksikko kauden 2013 skaboihin.

      Tämä pyörä tuli minulle erityisesti kovaan harjoituskäyttöön. Pyörän toimivuus ja tietyt osavalinnat nousivat arvoasteikossa korkeimmalle. Tämä pyörä toimii myös satavarmasti niillä radoilla, joissa itse tulen kisaamaan maantiepuolella.

      Poista

Maltatko vielä kirjata kuvan tekstin, niin tiedän sinun olevan ihminen