Ihan alkuun mainittakoon, että tämä teksti meni vähän vaikeaselkoiseksi tuon päivällä keksimäni päähänpiston johdosta. Helpointa olisi ollut olla julkaisematta tätä, mutta menköön nyt tämän kerran.
Tässä blogitekstissä tarjotaan sisältöä ja tekemistä
pyöräilystä kiinnostuneiden lisäksi myös laajemmalle lukijaväestölle. Teksti
sinällään on ihan tuleviin XCE- kisoihin liittyvää asiaa, mutta elämäni
ajankohta huomioiden, on lapsiperhehenkisille ihmisille tekstiin piilotettu
x-määrä teemaan sopivia sanoja. Kannatan töidenkin puolesta osallistavia menetelmiä. Niinpä tällä kertaa lukijat saavat puuhaa ja voivat etsiä tekstistä vauva-aikaan liittyviä sanoja. Kuinka monta sinä löydät?
Pidän itseäni pitkiin, yli kahden tunnin urheilusuorituksiin
treenattuna pyöräilijänä, joka nyt yrittää viikon aikana harjoitella itsensä
sprintteriksi. XCE SM-kisoissa tulevat pärjäämään erittäin hyvän maksimaalisen
hapenoton ja korkean maksimivoiman omaavat ajajat. Rata on ajallisesti hyvin
lyhyt, alle 2 minuuttia, jolloin myös anaerobinen kapasiteetti joutuu
todelliseen testiin. Käytännössä laji siis poikkeaa hyvin paljon minun
tavallisesta kisasuorituksesta, jossa voimia säästellään sopivasti, että 2,5
tunnin ajon jälkeen on vielä vähän voimia loppurutistukseen.
”Maratoonarista sprintteriksi – viikossa”, lausuttu huono
vitsi heräsi päähäni tuossa eräänä heinäkuun lopun aamuna, kun aamukasteen
sumuinen harso peitti Aulangon metsien kivikkoisia polkupätkiä. Ei ihan helppo
tehtävä edes tällä yli 15 vuoden ajo- ja treenikokemuksella. Aikataulut
painavat niskaan jälleen ja osittain menoa haittaa kaatumisessa loukattu,
silloin tällöin kipua tunteva rinta. Pumppu sen sijaan tuntuu olevan ihan
hyvässä kunnossa, ja väsymystä ei siellä puolella ole havaittavissa. Vielä suurempia
ongelmia tässä pikaprojektissa tuottaa se, että olen ajanut täysiä fillarilla ainoastaan
kertaalleen viimeisen kymmenen vuoden aikana. Siinä kävi näin, niin kuin vuodentakaa joku saattaa muistaa – tuolloin ei puklukaan kovin kaukana ollut.
Sprinttejä treenatessa olen päivittäin huomannut, että kehon superkompensaation
ja kuskin hyperventilaation ero on hyvin kapea. Kehon ja oikeastaan korvien
välinkin on yllättänyt lyhyiden vetotreenien kovuus ja raskaus. Viikko
valmistautumista tällaista projektia varten taitaa olla auttamatta liian vähän.
Edellisenä torstaina olin vielä kohtalaisen kovassa
iskussa KOH I NOOR ajoissa Ahvenistolla, mutta nyt pari viimeistä päivää on mennyt
tyylillä: keuhkot huutavat – pyörä ei liiku. Tällaisessa tilanteessa jalkojen etanasoluja
ei saa oikein millään aktivoitua vilkkaampaan menoon. Vetotreeneillä olen
ajanut itseni kaiken lisäksi vuosisadan jumiin. Kuntoa on noston sijaan
pikemminkin laskettu, aika oli eilisessä Rastilan tempossa samalla tasolla kuin ajamani ajat toppakamat päällä kuluvan vuoden maaliskuussa.
Jämin XCE SM-kisaan lähden sunnuntaina MR Bigillä. Fillari
on iskussa ja voimansiirto on tärkeässä roolissa ja kunnossa. Rattaat ja ketju
on puhdistettu ja öljytty ihan viimeisen päälle. Tuosta pyörästä on tullut
minulle rakas lapsi. Vesi ei muuten treeneillä kuulu enää juomapulloon, vaan
siellä on gutzyn urheilujuomaa – aina. Totuushan on, että tuttu pyörä on
kuskille tuki ja turva. Istuin on samalla korkeudella kuin ennenkin. Jalkalihaksiin
pyrin hakemaan nopeutta ja räjähtävyyttä lyhyillä venytyksillä, joissa toisen
lihaksen supistus venyttää vastapuolen lihasta hetkellisesti ja kevyesti. Nopeissa
venytyksissä hyvää on se, että venyttely ei vie älyttömän kauan. Aikani ei
riitä siihen, että venytystä vaihdetaan viiden minuutin välein kahden tunnin
ajan. Viikon lämpimät yöt ovat tuoneet pientä lisähaastetta valmistautumiseen.
Niiden takia on tullut nukuttua levottomasti ja heräiltyä montaa kertaa yössä.
Tein tuossa alkuviikosta Aulangolle itselleni lyhyen
treeniradan, jota olen jaksanut muutaman kerran ajella napakammin.
On ollut huimaa huomata, kuinka paljon loppuaika muuttuu, jos kuski vetää radan 99 % tehoilla tai 101 % tehoilla. "Kivusta nautintoon on matkaa pelottavan vähän - jos edes sitäkään", jotain rallatusta lainatakseni. Välillä meno oli niin hurjaa ja kipiää, että meinasi tulla ihan itku. Hälytin sitten maanantaina videokameran kuvaajineen mukaan ikuistamaan treenituskaa. Illan hämäryys häiritsi jo melkoisesti kuvan tarkkuutta, mutta lajin luonteeseen pääsee kuitenkin melko hyvin kiinni. Kuvitelkaapa tuohon rinnalle kolme muuta kuskia starttiin ja jatkoon pääsevät maaliin kaksi ensimmäisenä ehtinyttä..
On ollut huimaa huomata, kuinka paljon loppuaika muuttuu, jos kuski vetää radan 99 % tehoilla tai 101 % tehoilla. "Kivusta nautintoon on matkaa pelottavan vähän - jos edes sitäkään", jotain rallatusta lainatakseni. Välillä meno oli niin hurjaa ja kipiää, että meinasi tulla ihan itku. Hälytin sitten maanantaina videokameran kuvaajineen mukaan ikuistamaan treenituskaa. Illan hämäryys häiritsi jo melkoisesti kuvan tarkkuutta, mutta lajin luonteeseen pääsee kuitenkin melko hyvin kiinni. Kuvitelkaapa tuohon rinnalle kolme muuta kuskia starttiin ja jatkoon pääsevät maaliin kaksi ensimmäisenä ehtinyttä..
Kisaan Jämille lähden (pienellä varauksella, ellei olla
laitoksella) pelonsekaisin tuntein. Englantilaissavolainen slogan kuuluukin: My
motto is: tukka takana – still kisoja edessä.
Itse olen huomannut, että jos yrittää ajaa esim. 5-10 min vedon maastossa niin sanotusti 110 lasissa eli aivan täysiä, niin menee helposti repimiseksi ja puristamiseksi. Kun ottaa pari napsua pois ja pyrkii ajamaan rennommin, on tulos poikkeuksetta parempi. Siis ihan kellosta katsottuna. Monesti olen oikein yllättynyt, kuinka helpommalta tuntunut veto onkin ollut nopeampi. Liialla yrittämisellä menee vain nopeammin hapoille ja vauhti ei siitä kasva. Tämä täysin erheettömällä empiirisellä tutkimuksella, yhden henkilön otannalla havaittuna. :)
VastaaPoistaHyvä huomio ja kiitos kommentista. Omat kokemukseni puoltavat tuota sinun empiiristä testiä.
PoistaOletkos koettanut ajaa 101% iskulla?
110 on varmaankin 5min vetoihin auttamatta liikaa ja tarkoittaa varsinkin maastossa todellisia överitehoja joissain nousuissa. Siitä kokovartalomaitohaposta ei tokene ihan hetkeen.