tiistai 3. huhtikuuta 2012

Tahko MTB - kuskilta vaadittavat ominaisuudet (päivitetty)

Tahkon reitti on Suomen monipuolisin XCM-reitti. Monipuolisin reitti edellyttää monipuolisimpia ominaisuuksia myös kuskilta. Tämä asettaa harjoittelulle hieman laajempia haasteita kuin ns. tavallinen maastokisa.

Mietitäänpä ominaisuuksia joita lähdöstä maaliin tarvitaan: Lähdöstä aina Kinahmi I-nousuun saakka vaatii ajajalta maantiewatteja ja taloudellista ajotyyliä. Kinahmi I-nousun alkupuoli on tietä, jolloin kuskin teho/painosuhde (W/kg) alkaa vaikuttaa. Nousun puolivälin kohdalla käännytään metsään, jolloin W/kg ohelle nousee ajotekniikka tärkeään rooliin. Tehoista ei juurikaan ole hyötyä, jos olet jatkuvasti poissa polulta kanervikon puolella ja muutamat kivet edellyttävät takarenkaan ajolinjan olevan kunnossa. Kinahmin päällä polkuosuudella alkavat vaikuttamaan kuskin tehot (watit) ana-kynnyksellä. Tasainen polku on kuitenkin melko tekninen, jolloin kovaa ajaessa tarvitaan wattien ohella ajotekniikkaa ja ajosilmää. Rauhallisella vauhdilla polku tuntuu jopa helpolta - kun paukuttaa menemään sen, mitä jaloista pääsee, alkaa haasteitakin löytymään. 20 min tykityksen jälkeen lasku Kinahmintielle onnistuu pelkän painovoiman (tätä ei ole muuten vaikea treenata) ja ajotekniikan voimin. Laskujen nopeuteen ratkaisevasti vaikuttavat optimaaliset ajolinjat ja turhan jarruttelun välttäminen viimeiseen asti. Kinahmintiellä jyllätään taas täysin ns. maantiewateilla. Ei muuta kuin nenä tankoon ja peesejä hyödyntäen vauhdilla eteenpäin. Eipä aikaakaan, kun Kinahmi II nousu alkaa. Ensin edetään ominaisuudella W/kg, kunnes jalkaudutaan. Kävelyn tai jonkin epätoivoisen juoksun tapaisen pitää luonnistua, jotta mäki ylipäänsä tulee voitetuksi ja mäen päällä ajo lähtee saman tien hyvin rullaamaan. Loppukisa vaihteleekin sitten tasaisesti näiden eri ominaisuuksien kesken. Tärkeimmässä roolissa ovat W/kg, kestävyys, ajotekniikka ja -silmä. Kaikki huipentuu viimeiseen nousuun El Grandeen. Silloin viimeistään kestävin ja parhaan W/kg omaava kuski jättää muut. Viimeinen lasku edellyttää vielä jonkin verran ajosilmää ja lopussa annetaan jaloista irti se, mitä ikinä lähtee.

Kuinka sitten treenata tätä Tahkon vaatimaa monipuolisuutta?

Treeneiksi sopivat mainiosti erilaiset Tahko-simulaatiot kotona. Hyvä treeni on esimerkiksi sellainen, että ajetaan 30km tietä pitkin pohjalle ja viimeiset 20-30km maastossa. Uskaltaisinko sanoa, että mitä mäkisempi maasto, niin sitä parempi. Vauhdin kanssa kannattaa silloin tällöin hieman leikitellä. Leikittelemällä ylämäistä saa hyviä voimatreenejä ja alamäistä voi hakea kehitystä ajotekniikkaan ja ajosilmään. Maantieosuuksilla otetaan ajatus mukaan touhuun ja lähdetään etsimään itselleen sopivaa taloudellista ja tehokasta ajoasentoa. Nopeus- ja sykemittari ovat tässä hyviä apuvälineitä.

Seuraavassa tekstissä: Aina ei ole kiva lyödä kaikkia kärpäsiä samalla iskulla. Asiat voi siis tehdä vaikeamminkin. Kuinka siis treenata näitä ominaisuuksia yksi kerrallaan?

HUOM! Äärimmäisen potentiaalisen Tahko-pyörän maisteja on julkaistu Pyörät 2012 -sivulla. Pyörähän on siis ROSE Jabba Wood.

10 kommenttia:

  1. Ehdottomasti Suomen paras blogi on Olli Miettisen blogi! Jatka samaan malliin. Nousee aina fiilus kun näitä lukee!

    VastaaPoista
  2. Olisiko kuvassa oleva pyörä kenties ROSE Psycho Path 8?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tainnut osua tämä arvaus. Merkki on kyllä oikein!

      Poista
  3. Rose se taitaa olla, tuleeko 29 täpäriksi!?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sehän (ROSE) se on. Kankeus ja juustot samassa paketissa? Ei kai sentään. :)

      Poista
  4. Olisko kuvan pyörä Rose Jabba Wood 9 Formulan hidastimilla?

    VastaaPoista
  5. perutaan 29 täpäri arvaus ja tilalle 29 kuitujäykkis ja ed mainittu Jabba Wood

    VastaaPoista

Maltatko vielä kirjata kuvan tekstin, niin tiedän sinun olevan ihminen