Laajavuori on mäki Jyväskylässä. Korkeimmillaan Laajavuori
kohoaa 226m korkeuteen ja hiihtokeskustoimintaa on alueella pyöritetty aina
1950-luvulta lähtien. Historiallinen urheilualue alkaa olla jo legenda myös
maastopyöräilyn marathon-kisojen kalenterissa. Alueen korkeuserot ja
polkuverkosto on hyvin hyödynnetty kisaradan suunnittelussa ja rata on
todellinen XCM-rata. Mäkinen reitti mukavaa vaihtelua Suomen tasamaakisojen seassa.
Tänä vuonna Laajavuoren XCM-kisassa ajettiin 24km pituista kierrosta, johon oli
löydetty liki 500 nousumetriä. Päämatkan lähtö kiersi kisareitin kolmesti,
joten edessä oli karmaisevan ihana fyysinen koitos.
Allekirjoittanut oli valmistautunut kisaan sangen hyvin.
Edellinen viikonloppu oli kilpailuista vapaata ja pääsin ajamaan itselleni
todella harvinaisia pitkiä MTB-lenkkejä. Olin päättänyt, että teen aggressiivisen
tehotreenin vasta torstaina Ahveniston moottoriradalla pidettävissä
viikkokisoissa. 1,5 päivää ennen Laajavuoren starttia olin ajanut tasolleni
mainiosti Ahvenistolla ja toiveissani herättelin vielä superkompensaatio-kilpailua
Laajavuoressa. Sitä todella tarvittaisiin, koska minä en perinteisesti pidä
kilpailuista, jotka kestävän yli 2,5 tuntia.
Kisa-aamuna ei pahemmin jännittänyt ja sain syötyä
huolellisen ja kilpailusuoritusta tukevan aamupalan. Pystyin jopa tuntia ennen
starttia syömään Gutzyn energiapatukan (normaalisti panikoin jännityksestä) ja sain varmistettua, että
kropassa on hiilarivarastot täynnä ja saan kilpailun aikana maksimoitua 60g
hiilarinautintoa jokaista ajotuntia ajatellen. Paperilla kaikki näytti olevan
kohdillaan ja lähdin kilpailuun tekemään vahvaa ajoa ja hyvää treeniä Tahko
MTB:tä silmällä pitäen. Torstain perusteella oli selvää, että voisin ajaa melko kovaa ainakin tunnin, mutta kolmen tunnin optimitehoista oli vain hentoja
arvauksia. En kuitenkaan suostuisi ajamaan jalkojani alta ennen viimeistä
kierrosta.
Kisan viivalla oli jälleen kovia nimiä: Joonas Pessi, Henri
Ojala, Samuli Visuri, Toni Tähti (EM-kisojen 39. viikkoa aiemmin), Antti Kuitto
jne.
Lähtö lähestymässä. Kuva: Touho Häkkinen
Kilpailu starttaa
Kilpailun starttiin lähdettiin rennon kovaa. Vauhti sopi
taktiikkaani täydellisesti. Olin jättänyt jopa osan alkuverryttelystä tekemättä
ja toivonut, että voisin jatkaa verryttelyä kisan alkupuolella. Reitin alun
loivat mäet nousivat rennosti ylös ja kisan kärjessä pyöri lähinnä Samuel Halme
ja polkujen alettua Henri Ojala. Heti perässä terävällä jalalla oli
liikenteessä Joonas Pessi, allekirjoittanut ja Samuli Visuri. Jo muutaman
kilometrin jälkeen olimme erottuneet kärkiviisikoksi, kun Toni Tähdellä näytti
olevan vähän teknistä murhetta. Minulle alkuvauhti tuntui jopa rauhallista.
Silti tällä kertaa muita tippui kyydistä – käsittämätöntä, ajattelin. Nousut,
joihin olin kaksi vuotta sitten hyytynyt totaalisesti, nousivat nyt kuin vettä
vain. Ajoa oli takana ehkä 6-7km, kun ohitimme Pessin kanssa nousujen yläosiin lievästi
hyytyvän Ojalan. Joonas jatkoi aktiivista ajoa ja seurasin tiukasti
takarenkaassa. En meinannut uskoa silmiäni, kun näin, että takaa kaikki muut
alkoivat jäädä metri kerrallaan. Ojala, Visuri, Halme.. kevyet 29er-jäykkikset
alla, ja herrat jäivät meille täpärikuskeille ensimmäisissä helpoissa nousuissa.
Tästä tulisi todella mielenkiintoinen päivä ajattelin jo tuossa vaiheessa.
Olmi ja Pessi vahvasti keulilla. Kuva Touho Häkkinen
Pessi piiskasi tieosuuksilla aivan mielettömän vahvasti.
Sanoin moneen kertaan, että nyt mennään sellaisilla tehoilla, että ainakaan
minä en ole koskaan selvinnyt vastaavilla kokonaista kolmea tuntia. Minulle on
tyypillistä, että analysoin vauhtia ja tehoja aina suhteessa maaliin pääsyyn,
kun taas Pessi näytti suosivan ”kynnyksellä niin pitkään kuin menee”
-taktiikkaa. Yhteistyön näkökulmasta tällainen parivaljakko on haastava.
Ylämäissä olisin voinut pitää vauhtia, mutta kapealla rännillä ei ole järkeä
vaihtaa vetäjää jokaiseen maaston nyppylään. Tieosuuksilla taas Joonaksen
rutiini oli jotain käsittämätöntä ja jo peesissä ollen ylitin minulle järkevät kisatehot
jatkuvasti. Tein pari lyhyempää vetovuoroa kierroksen loppupuolelle ja kierros
olikin nopeasti ohitse 55 minuutissa. Emme tienneet aikaeroista mitään ja
päätettiin vaan jatkaa matkaa. Medilaserin kaksikko kärjessä XCM-kisassa,
uskomatonta! Tuota fiilisteltiin useampaan kertaan ajon aikana.
Toinen kierros jatkoi ensimmäisen trendiä. Joonas jatkoi
kynnystreeniään ja minä tulin mukana toivoen, että en räjähtäisi hapoille liian
usein. Vain siten voisin jaksaa ylipäänsä maaliin. Jossain vaiheessa kuulimme,
että taaksepäin ero on noin 2 minuuttia. Olin ajanut normaaleihin tehoihini
nähden ylikovaa ja reisissä alkoi painamaan jo kisan puolivälin paikkeilla.
Samassa ajolasit alkoivat vähän huurtua ja näkö polkuun alkoi olla sumuista.
Silti meno maistui ja ajossa oli hyvä henkinen svengi päällä jatkuvasti. ”Tänään
hoidetaan tämä homma, jompikumpi meistä voittaa, se on tärkeintä”, sanoi
Pessikin useampaan kertaan. Oli hienoa olla kärkitiloilla ja pystyin ainakin
leikittelemään ajatuksella, että saattaisin jopa jaksaa maaliin kyseistä
vauhtia. Sitten oli kuitenkin aika järjestää itselle vähän hankaluuksia..
Pudoteltiin Laajavuoren laskuja hyvällä rennolla otteella ja
vauhtia piisasi. En oikein tiedä, mitä edes tapahtui, kun yhtä-äkkiä alamäessä
menetin eturenkaalla otteen polkuun. Tanko kääntyi 180 astetta ja paiskasin
oikea olkapää edeltä kovalle hiekkatielle. Vasen polvi kopsahti runkoon ja
oikea pohje kramppasi kivikovaksi. ”Sattuiko!?” Huusi Pessi. ”Sattui, mutta ei
kuitenkaan!” huusin vastauksen, kun kerroin kivusta, mutta samalla siitä, että
minua ei tarvitse jäädä paapomaan. Samalla hetkellä Pessin selkä häipyi
vastustamattomasti horisonttiin.
”Ajan yhtä parhaista kisoista koskaan, istun maassa pohje
krampissa, polvi on taas kipeänä (lumpio oli juuri palautunut normaalin
kokoiseksi Korson turpoilun jälkeen), pyörän tanko on täysin väärään suuntaan
ja satulan nokkakin pelasi jo tässä vaiheessa kautta itä-länsi-ottelunsa
näyttäen mihin sattuu”. Siinä 5 sekunnin synkistely tiivistetysti. Otin
jalkaterästä kiinni ja väänsin pohkeen krampin väkisin auki. Löin satulan nokan
suoraan eteenpäin ja käänsin tangon oikein päin. Sitten vain pyörän selkään ja
miettimään, että mitähän seuraavaksi. Ajelin siinä ehkä pari minuuttia vähän
alakuloisena ja en nähnyt järkevänä lähteä tavoittelemaan Pessiä. Samalla
tuntui siltä, että ehkä takana seuraavat kaverit saa tällaisen linkuttavan
kuskin kuitenkin kiinni. Voisin ajaa heidän kanssa ja pyrkiä ratkaisemaan kisaa
kolmannen kierroksen viimeisissä nousuissa. Edessä puolen minuutin päässä meni
siis kärkimies Pessi ja takana 1,5 minuutin päässä oli tulossa Tähti, Visuri,
Halme joukkoa.
Takaa-ajo on käynnissä, sumuiset lasit taskussa ja polvi kipeänä. Kuva Touho Häkkinen
”Kisassahan tänään ollaan, joten lähdetään sitten ajamaan
omaa vetoa”. En lähtenyt tykittämään järjettömästi, vaan lähdin tunnustelemaan
aktiivisesti järkevää tehotasoa loppukisaa ajatellen. Toisen kierroksen
loppupuolen nousut olivat edessä. Ässämäessä näin Pessin selän ja huomasin eron
olevan noin 25 sekuntia. Ässämäen jälkeisellä linjan nousussa huomasin olevani
ylämäessä selkeästi nopeampi. Päätin sittenkin ajaa ylikovaa ja yritin ottaa
Pessin kiinni viimeistään viimeisessä nousussa juuri ennen kierroksen
päättymistä. Suunnitelma pelasi täydellisesti. Tykitin menemään ja kierroksen
viimeisen nousun alussa kellotin valopylväästä eroksi 12 sekuntia. Juuri ennen
kuin mäki päättyi, olin taas Pessin takarenkaassa kiinni. Jalat räjähtäneenä,
mutta edessä olisi 3km tietä, jossa olisi sauma vähän levätä. Lepoa kaivattiin,
koska reidet polttivat polvista aina kylkiluiden alle saakka lonkankoukistajien
ollen aivan hapoilla. Jalat oli räjäytetty pahasti ja jokainen viimeisen
kierroksen nousu pitäisi ajaa huolella yli.
Viimeisellä kierroksella tsempattiin Pessin kanssa usein
toisiamme. Varsinkin minä halusin kertoa suurimmista nousuista ja niiden
selvittämisen merkityksestä. Koko kierros pitäisi selvittää niin, että vielä
lopun Ässämäkeen ja viimeiseen nousuun pääsisi edes jollain tapaa pyörivin
jaloin. Mutta meno muuttui hankalaksi. Pistettiin Pessin kanssa jokaiseen
nousuun keveintä vaihdetta, mitä pyöristä oli tarjolla. Pessillä se oli 32
piikkinen eturatas ja 42 takana. Minulla 34 edessä ja liian lyhyestä ketjusta
johtuen 40 takana. Olin jyrkissä kohdissa vähän pulassa Pessin takana, minun
pyöräni ei voinut kulkea niin hiljaa. Umpisipeillä jaloilla minulla oli liian
iso vaihde, joilla piti ajaa alivauhtia. Kävelyaskel maasta olisi tarkoittanut
saman tien totaalikramppia kyseiseen jalkaan. Ajoin ylämäet aina täysillä ylös.
Vaihtoehtoja ei ollut, oli vain ON/OFF. Täysiä oli yhtä kuin hitain vauhti,
mitä oli järkevää mennä.
Kaksi väsynyttä kaveria lähestyy maalia. Kuva Tarja Kivirinta
Loppukierroksen Ässämäki pelotti ja en ollut yhtään varma,
että pääsenkö ylipäänsä ylös kyseistä nyppylää. Pessillä oli sama tilanne.
Joonas tarjosi vetovuoroa ennen loppuosan nousuja ja otin kärkipaikan. Ässämäen
alkaessa poistin kaikki ajatuksen päästäni ja yritin vain päästä mäen päälle.
Jalat totaalitulessa ja vauhdin ollessa ehkä 5km/h tunnissa kihnutin mäkeä
ylös. Viiden sekunnin välein nousin putkelle kahdeksi polkaisuksi ja paiskasin
itseni istumaan, että kampi pyörisi vielä muutaman kierroksen enemmän. Mäen
päällinen tuli vastaan ja katsoin taakseni, Joonas oli jäänyt ehkä 20m. ”Argh!”
mietin. Nyt oli kaksi vaihtoehtoa. Jatkaa ylämäki loppuun ja ajaa maaliin omaa
vauhtia. Vaihtoehtona olisi ajaa todella hiljaa maaliin Pessin kanssa ja antaa
Joonakselle hänen ansaitsema voitto. Omalla vauhdilla saisin optimitreenin
pääkisoja ajatellen ja toisaalta taas hyvä loppuaika sinetöisi ehkä
joukkuekisan voiton. ”Argh uudelleen!” ajattelin. Päätin jatkaa vähän
epäurheilijamaisesti maaliin omalla vauhdilla. Enemmän kuin olin iloinen
mahdollisesta voitosta, minua harmitti Joonaksen puolesta. Olin toivonut, että
Joonas olisi voinut tiputtaa minut vielä lopun nousuissa. Näin ei kuitenkaan
käynyt ja saavuin maaliin kisan voittajana. Viimeisellä 4km matkalla eroa
Joonakseen tuli jopa minuutin verran. Sain plakkariin urani vasta toisen XCM
osakilpailun voiton. Ensimmäinen ja ainoa ennen tätä oli tullut aikanaan Vuokatista,
muistaakseni vuonna 2007.
Kärkikolmikko: Olmi, Pessi, Tähti. Kuva Touho Häkkinen
Laajavuoren kisa oli ehdottomasti menestys. Kunto on ottanut
hienoja harppauksia eteenpäin ja ajo oli minun kohdaltani pirteämpää kuin vuosikausiin.
Toivon, että pystyn jatkamaan kunnon terävöittämistä vielä kolmen viikon ajan
ja pystyn tekemään kesän parhaan ajon Tahkolla heinäkuun alussa. Tätä ennen
kisaan vielä viikon kuluttua Nivalassa Pyssymäki MTB:ssä. Nähdään siis siellä!
Tulokset top 20
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Maltatko vielä kirjata kuvan tekstin, niin tiedän sinun olevan ihminen