Kisapäivä tiivistetysti:
- Kevään tärkein kisa (kauden tavoitteet: SM-kisat, TahkoMTB ja AulankoMTB)
- Valmistautuminen kohdallaan (maksimionnistuminen 8 päivän valmistautumisen kanssa)
- Latautuminen kohdallaan (Oikea tunne suorituskyvyn maksimointiin)
- Fillari kohdallaan (Rose Thrill Hill, uskomaton pyörä nousuissa ja poluilla = Suomen maastossa!)
- Päivän kunto kohdallaan (Ylivoimaisesti paras päivä koko keväänä)
- Kisarata kohdallaan (Aulangon reitti sisältää kaikki maastopyöräradan elementit)
- Kisaeväät kohdallaan (Gutzyn urheiluravinteet mahdollistavat maksimisuorituksen tekemisen)
Ennen kisapäivää olin ollut jo parin päivän ajan täpinöissäni. Tiesin,
että starttiin saapuu kovia kuskeja. Fysiikan epävarmuun johti väistämättä ajatukseen, että kisassa pitäisi onnistua täydellisesti, että voisi taistella voitosta. Sippaamiseen ei Aulangolla ole varaa, jos haluaa menestyä.
Kun tällä reitillä alkaa jalka painamaan liikaa, niin vauhti hidastuu
radikaalisti. Poikkeuksellinen kisaa edeltävä latautuminen muistutti minulle tuttua Tahkoa
edeltävää jännitystä. Juuri sitä, jolla kehoni valmistautuu tärkeään suoritukseen.
Tiedän, että tuon fiiliksen jälkeen parhaimmillaan keho toimii reilusti paremmin kuin treenien perusteella uskallan toivoakaan. Tämä luo oikeanlaista tervettä itseluottamusta, kun startin hetki koittaa.
Kisanumeroa hakiessani en olisi millään malttanut odottaa
vielä puolta tuntia starttiin. Kisanumeroni oli muuten 234. Aivan kuin
loppuaikaa olisi jollain tapaa ennakoitu (maalissa aika 2:34:27). Kroppa halusi jo startata ja
kilpailijanluonteeni kaipasi kisavauhdin ja kisatiimellyksen tuomaa vapautta siitä, että mikään muu
ei ole juuri silloin tärkeää. Oleellista on vain kisahetki ja keskittyminen on
110% suorituksessa. Kisan lähtöviivalla oli kovia nimiä vastassa: Holmberg,
Schumann, Saarela, Sairanen, Mäkelän veljekset, uusi kova nimi Pessi yms. yms.!
Kisakeskuksena toimi Aulangon kylpylä. Reitti poikkesi hieman vuoden takaisesta. Alkuun kierrettiin kylpylä
kertaalleen ja sitten suunnattiin puistometsän tutuille maasto-osuuksille. Kisa lähti
verrattain räväkästi liikkeelle. Kylpylän kierroksen seurasin Saarelaa, mutta otin
kärkipaikan haltuun heti ekaan oikeaan nousuun. Ensimmäisen pienen mäen päällä
Joutsenlammella oli jäljellä vain viiden ukon jono. Olihan tehoja käytetty, nyt todella
iskettiin W/painokiloa peliin. Seuraavaksi edessä oli lasku ennen näkötornille
nousua. Näkötornin nousun päällä oli enää vain kolme miestä: minä, Jerkku ja
Pessi. Pessiä en ollut ennen nähnytkään. Uusi tuttavuus ajoi hienosti ja piti
käydä ihan Stravasta tutkimassa miehen treenejä. Tammikuusta lähtien liki 5000
fillarikilometriä ovat toimineet kaverilla mainiosti. Minulla vastaava
kilsalukema on hieman yli 2000km. ”Harjoitus tekee mestarin, erityisesti
maastopyöräilyssä” - taitaa pitää paikkaansa.
Mutta sitten takaisin kisaan.. Näkötornin jälkeen pudotetaan vanhan puikkarinteen alamäki
vapaalla alas. Sen jälkeen mennään rennon kovaa Kilometrimäki ylös. Kolmikkomme erosi muista,
eikä muita enää loppukisan aikana näkynyt. Olin tutulla radalla alamäissä nopea.
Pääsin aina parikymmentä metriä karkuun ja sain sopivasti löysäysvaraa varaa
esimerkiksi Kilometrimäkeen.
Alamäissä karkasin, perässä Jerkku ja Pessi. Kuva: Tiia Niemi
Polkuosuuksille halusin pääosin keulassa, että
sain ajaa hyviä ajolinjoja ja näin reitin ongelmitta edessäni. Näin saatiin myös
koko kolmikkoa vietyä optimaalista vauhtia eteenpäin. Kisakello nakutti
olettamaani vauhtia melkein sekuntiaikataululla. Minulla oli kaksi
henkilökohtaista huoltoa. Isäni oli huoltamassa 25km kohdalla ja vaimo 40km
kohdilla. Molemmille pystyin kertomaan huoltoajan ennakkoon viiden minuutin
tarkkuudella. Huoltovälit olivat täydellisiä ja aina, kun juomapullo alkoi
tuntua kädessä kevyemmältä, tuli uusi täysi pullo käteen.
Polkuosuuksille ja nousuihin ajamani kärkipaikka johti
siihen, että ajoin keulassa kisamatkasta varmaan 90%. Tykkitien tieosuudella
sain vähän vetoapua Jerkusta. Lopussa myös Pessi teki toisella kiekalla vähän
töitä, mutta joutuikin sitten antamaan periksi vain 10 min ennen maalia
Heikkilän lomakylän kohdilla. Koko kisa ei ollut minulle helppoa. Ensimmäinen
kierros meni vielä aika hyvällä jalalla, mutta toisen kierroksen alun nousut
saivat jalkoihin orastavia kramppituntemuksia aikaan. Selvisin vielä
Kilometrimäen päälle ongelmitta, mutta Aulangon Torpalta polkuosuudelle
lähdettäessä toinen takareisi ja toisen jalan lähentäjä iskivät kramppiin. Olin
onneksi keulassa ja kertonut pojille jalkojen tuntemuksista. En voi kuitenkaan
sanoa, ettenkö olisi ollut huolissani maaliin pääsystä kunnialla. Olen
viimeiset kaksi vuotta oppinut ajamaan krampit pyörällä auki ja annoin vain mennä
kivuista huolimatta. Polkupätkällä sain rytmitettyä ajoani sen verran, että
veri alkoi taas kiertää paremmin. Gutzyn kofeiinigeelit toimivat myös
täydellisesti. Otin niitä viimeisen kierroksen aikana 4 kappaletta ja sain
jokaisesta lisävoimia eteenpäin. Krampit pysyivät perusvauhdilla pois, mutta
tehojen terävät lisäykset toivat haasteita. Onneksi myös kisakaverit olivat
voimien kanssa samassa jamassa ja sain kontrolloida vauhtia lihasongelmista
huolimatta.
Niin kuin kirjoitin aikaisemmin, joutui Pessi päästämään
minut ja Jerkun karkuun vain 10 min ennen maalia Heikkilälle saavuttaessa.
Oltiin jotain 15 sekuntia karussa Jerkun kanssa ja saatiin vuorovedolla
pidettyä riittävää vauhtia yllä. Viimeinen polkupätkä ennen Aulangon majaa meni
minulta vanhasta muistista rennosti ja Jerkku seurasi perässä. Tuolla pätkällä
Pessi jäi ehkä 10 sekuntia vielä lisää. Oli enää loiva nousu ja sen jälkeen
kisakeskuksella kylpylän kierto. Vastatuuli toi pienen lisämakunsa hommaan ja
vetovuoron vaihdoista oli suurta hyötyä.
Maaliin oli vain 600m ja oltiin vielä Jerkun kanssa
kimpassa. Käännyttiin Vanajaveden rantaan peräkkäin ja lähdettiin kiertämään
viimeistä kertaa kylpylää. Maaliin oli vain kolme lyhyttä suoraa ja kolme
mutkaa. Ennen maalia oli jyrkkä mutka vasemmalle, johon pitäisi päästä
ensimmäisenä, jos halusi voittaa. Vedettiin Jerkun kanssa lyhyitä vetovuoroja
annoin viimeiselle suoralle ennen viimeistä mutkaa Jerkulle vetovuoron. Jerkku veti
50m matkan, löysäsi vähän painetta polkimilta ja sitten oli paikka iskeä! Kaikki peliin
krampeista välittämättä ja täysillä maaliin. Jerkku ei vastannut kiriini ja
pääsin kuittaamaan viimeiseen mutkaan rauhassa ja ajoin pienellä määrällä
toimivia jalkalihaksia maaliviivalle voittajana. Mahtava kisa!
Onnea hienon ajon johdosta! Uteliaana kysyn millä renkaalla ja ennen kaikkea rengaspaineilla ajoit? t.Mikko
VastaaPoistaKiitos. Schwalbe Racing Ralph 2,25" leveänä oli alla molemmissa päissä. Paineita n. 2bar.
Poista