lauantai 23. huhtikuuta 2011

Uutta kalustoa - kisapyörä maastoon

Tulevan kesän maastokalusto pääsee nyt vihdoin ensiesittelyyn. Hain tänään uuden täysjousitetun maastopyörän alleni Mikkelin Polkupyöräetapista. Fillari on mallia Focus Super Bud 1.0.

Ehdin tekemään pyörällä jo ihan hyvän koeajonkin. Pyörä oli ollut minulla vajaat viisi tuntia, kun ajokilometrejä oli kertynyt jo 110. Ajoaikaa hitusen päälle 3 tuntia 30 minuuttia, joten 30 keskinopeudet onnistuu hyvin 2,4" renkaista huolimatta. Sen verran maasturi hidastaa maantielenkkiä, että keskisykkeet kiipesivät lenkillä tasolle 139.

Ihan hyvältä vaikuttaa ja katsellaan, milloin tullaan tämän kaverin kanssa tositoimiin kisatantereille.. näillä näkymin viimeistään 14.5. Rajamäen maratonilla.

Tässä vielä omistaja pyörän kanssa. Kuva otettu ennen reippaan sadan kilsan lenkkiä.

10 kommenttia:

  1. Hieno pyörä ja mielenkiintoinen valinta, näitä ei käsittääkseni ole juuri suomen kisoissa näkynyt. Miksi päädyit juuri Focukseen?

    VastaaPoista
  2. Kiitoksia kommenteista. Focuksen valinta oli varsin monisäikeinen. Yksi tärkeimmistä syistä oli tarjolla ollut hyvä kokonaispaketti. Tarvetta oli parille erilaiselle maasturille ja tietenkin uudelle crossarille. Tähän huutoon Mikkelin Polkupyöräetappi ja Focus pystyi lopulta vastaamaan.

    VastaaPoista
  3. Eiks tuo ole vähän takapakkia viime kauden kalustoon verrattuna? Mikä sai valinnan kohdistumaan juuri tähän? Miksi ei vaikka Focus FSL 1.0? Mutta eipä silti onhan tuokin todella hyvä pyörä.

    VastaaPoista
  4. Paljonks painaa? Mahtuuko pullo ulos telineestä?

    VastaaPoista
  5. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Pienemmällä rahalla pääsee sitten hieman erilaisella hevosella. :)

    Kyllähän tuo 1,5 litran pullo nipinnapin ulos mahtuu. Ei ole laitettu telineeseen rungon rakentamisvaiheessa. Eri asia on sitten taas, että minkälaista juurakkoa tuo pullo tulee kestämään tipahtamatta.

    VastaaPoista
  6. Pullo tuskin tulee putoamaan pahemmassakaan juurakossa. Runko ottaa vastaan. Tiedän, koska itselläni oli pullo väljässä telineessä vastaavanlaisessa jyrkällä vaakaputkella olevassa rungossa, ja vaikka pullo heilui niin kertaakaan se ei pudonnut. Eri asia sitten, jos tuo teline antaa sivusuunnassa helposti periksi.

    VastaaPoista
  7. Pyörän painoon en muistanutkaan vielä vastata. Alumiinirungolla ja perusosilla paino saadaan ehkäpä hitusen 12 kilon yläpuolelle.

    Ensimmäiset maastokosketukset tulevat eteen huomenissa. Sieltä saadaan sitten ensimmäisiä kokemuksia pyörän maasto-ominaisuuksista.

    VastaaPoista
  8. Moi Olli!

    Mikä on sinun suhtautumisesi pyörän painoon? Menestyit viime kaudella hienosti "painavahkolla" täpärillä suhteessa muiden huippukuskien kalustoihin. Olisiko Alle 10-kilosella kuitusohvalla päässyt kovempaa?

    VastaaPoista
  9. Moro Arska! Hyvä kysymys. Kesällä 2011 pyörässäni ei tapahtunut kertaakaan mitään odottamatonta - ketju ei hypähtänyt vinoon, renkaita ei rikkoontunut jne. Kilpaa ajamisessa äärimmäisen tärkeää on luotettavuus. Kun kaikki pelaa niin kuin pitää, voi ajaja keskittyä pelkästään ajamiseen. Olisinko siis 10kg pyörällä päässyt kovempaa? Ehkä kyllä, mutta silloin pyörän pitäisi olla yhtä luotettava, tukeva, ja tekniikaltaan toimiva kuin tämä oli. 100% toimivuus tulee nostamaan riman aika korkealle kesälle 2012.. Pian nähdään, että millä pelillä ajellaan tänä kesänä!

    VastaaPoista

Maltatko vielä kirjata kuvan tekstin, niin tiedän sinun olevan ihminen