maanantai 21. maaliskuuta 2011

30-sääntö

Mainitsemastani 30-säännöstä (harjoittelun rytmittäminen tekstissä) on tullut muutamiakin tiedusteluja eri ympäristöissä.

Asiahan on hyvin yksinkertainen, eikä se sisällä mitään rakettitiedettä. Säännön voi itse määrittää itselleen sopivaksi (vrt. 30, 28, 25, 20-sääntö) ja ainoa apuväline, jonka pyörän lisäksi tarvitset, on nopeusmittari.

Minulle 30-sääntö tarkoittaa sitä, että ajan joillain maantielenkeillä kaikki mäet ylös 30 km/h. Joissain ylämäissä puristusta ei juuri tarvitse, mutta toisissa pitää painaa ihan tosissaan, että tavoite täyttyy. Sääntö sopii hyvin Suomen tiestöön, kunhan pysyy poissa aivan mahtavimmista mäistä. Eihän meistä kukaan aja esimerkiksi Kolin nousua tai Puijon rinnettä ylös yli kolmeakymppiä tuosta vain. Toisaalta, ei tämä sääntö niin jäykkärakenteinen ole, etteikö jonkin nousun voisi ajaa vaikkapa 24km/h, jos siihenkin vauhtiin antaa kaikkensa. Huhuthan kertovat, että "täysiä ajaminen" silloin tällöin kehittää kisavauhtia.

Tämän säännön mukaisesti ajaessa tuppaa keskivauhdit yleensä lenkillä hieman nousemaan. Toisaalta, tämä sääntö mahdollistaa muun muassa sen, että voi ajaa kolmen tunnin lenkin kahteen ja puoleen tuntiin. Mietitäänpä.. 15 treenituntia noin 10 tunnissa, harvinaisen täyteläistä!

Plussat
- Hyviä vaihtelevia ärsykkeitä kehoon
- Mieli pysyy virkeänä, maasto päättää milloin kiristetään vauhtia
- Nostaa kuntoa aivan loistavalla tahdilla
- Lenkkien keskinopeus saattaa kasvaa, ehtii kotiin nopeammin

Miinukset
- Yhteislenkkien rauhallinen luonne kärsii, kun Olli iskee joka mäkeen
- Jos muut alkaa ajaa näin, he ajavat kisoissa entistä kovempaa

6 kommenttia:

  1. Tuo vaikuttaa ihan hyvältä "säännöltä". Täälläpäin tosin noita mäkiä ei pahemmin ole, mutta voisihan tuota koittaa niihin pikku mäkiin mitä lenkin aikana vastaan tulee. Tai sitten vastatuuleen, koska sitä riittää :)

    VastaaPoista
  2. Vastatuuleen tämän noudattaminen kuulostaa aika murhaavalta.

    Yleisenä huomiona kannattaa muistaa, että säännöllä on vissi ero täysillä ajamiseen. Säännön perusteella kaikkiin mäkiin ei tykitetä täysillä, vaan vaihtelu saadaan nimenomaan eri mäkien profiilista ja pituudesta. Vauhti pidetään eri mäissä suurin piirtein vakiona.

    VastaaPoista
  3. "Toisaalta, tämä sääntö mahdollistaa muun muassa sen, että voi ajaa kolmen tunnin lenkin kahteen ja puoleen tuntiin. Mietitäänpä.. 15 treenituntia noin 10 tunnissa, harvinaisen täyteläistä!"

    Siis kahteentoista ja puoleen tuntiin...

    VastaaPoista
  4. Hämeessä on iso "noin". Tai sitten.. ehkäpä se loppu kaksi ja puoli tuntia tuleekin sitten jostain muusta säännöstä.

    Kiitokset erittäin aiheellisesta huomiosta.

    VastaaPoista
  5. Tarkoitinkin tuolla lähinnä sitä, että voi mäen korvata jonkun pituisella vedolla vastatuuleen. Ei siis koko matkaa vastatuuleen "täysillä". Maasto kun on lähes pannukakkumaisen tasainen, niin jostain pitää ne mäet keksiä. Ja mun ajossahan tuo sääntö todennäkösesti on lähempänä 25-sääntöä kuin 30-sääntöä :)

    Kiitokset muuten hyvistä kirjoituksista taas viime aikoina, on ollut mielenkiintoisia aiheita.

    VastaaPoista
  6. Mäkien virtaaliajattelu kuulostaa mielenkiintoiselta. :) Minulta se ei varmaan onnistuisi ja olisi etsittävä lähiseudun ainoat nyppylät ja vaikkapa lisättävä tavoitevauhtia hieman ylemmäksi.

    Kiitos palautteesta. Kiva saada palautetta, niin jaksaa ehkäpä kirjailla kuulumisia jatkossakin.

    VastaaPoista

Maltatko vielä kirjata kuvan tekstin, niin tiedän sinun olevan ihminen