keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Maantiepyöräily maastopyöräilijän harjoitusmuotona




Sain mainion kommentin edelliseen tekstiini liittyen maantiepyörän hyödyllisyydestä maastopyöräilijän harjoittelussa. Samassa kommentissa tiedusteltiin, että kuinka paljon minulle kertyy harjoittelua maantiepyörällä.

Minun mielestäni maantiepyörän hyödyllisyys on maastopyöräilijälle henkimaailman juttuja. Näitä mentaalipuolen asioita ei sovi kuitenkaan vähätellä. Antakaapa, kun selitän hieman tarkemmin.

Mikäli henkilöllä ei ole kilpailullisia tavoitteita maantiepyöräilyssä, ei maantiepyörän omistamisesta ole välttämättä mitään höytyä. Käytännössä maantiepyörällä ei voi tehdä mitään sellaista harjoitusta, mikä ei olisi ajettavissa myös maastopyörällä. Niinpä jopa omistamalla yhden maastopyörän voi selvitä äärimmäisen hyvin kilpailukaudesta ja harjoittelusta. Ja mikä vielä tässä yhden ainoan pyörän omistamisessa on parasta, niin kaikki treenit tulee tehtyä tismalleen samanlaisella kalustolla, kuin joka on käytössä kilpailuissa. Ainakaan kroppa ei pääse valittamaan ”vääristä ja alati vaihtuvista” ajoasennoista.

Näin siis ainakin teoriassa. Mutta sitten mennäänkin niihin henkimaailman juttuihin. Kuten mainitsin, maantiepyörälle ei voi tehdä mitään sellaista harjoitusta, jota ei voisi tehdä samalla tavoin maastopyörällä. Tämä pitää paikkaansa, mutta jossain vaiheessa asia voi alkaa maistua puulta. Mikäli henkilö ajaa viikkotempot ja pitkät maantielenkit aina samaisella maasturilla, voi hänelle jossain vaiheessa iskeä krooninen harjoittelukaverikaipuu. Monet pyöräilijät sortuvat hankkimaan pitkiin pk-lenkkeihin mielekkäämmän maantiepyörän ja tästä johtuen maastopyörällä pitkiä tielenkkejä tahkoava urheilija saattaa jäädä yksin. Vaikka maastopyöräänsä vaihtaisi alle kapeat maantierenkaat, joutuu oikealle maantiepyörälle antamaan n. 1-2km/h tasoitusta vauhdin puolesta (vauhdin ollessa noin 30km/h). Itse asiassa toisten kiekkojen uhraaminen maantiepyöräilyyn on hyvä vaihtoehto kaventaa maastopyörällä annettua tasoitusta maantiepyörään verrattuna. Kisoihin ei tuolloinkaan ole mitään asiaa, mutta yhteislenkeillä saattaa pysyä jo hyvin mukana jopa melko lähelle samalla harjoitusvaikutuksella.


Minulle itselleni maantiepyörän omistaminen on tärkeää erityisesti täällä Hämeenlinnassa. Ajan vuoden parhaita treenejäni nimenomaan maantiepyörällä Ahveniston moottoriradalla järjestettävän KOH I NOOR-ajojen ansiosta. Viisi kertaa kesässä tänne tulee ajamaan Suomen kärkipään maantiemiehiä ja saan tasaväkisellä kalustolla haastaa heitä ja harjoitusvaikutus on minulle maastopyöräilijänä mahtava! Haluan myös, että minulla on aina mahdollisuus mennä mielenkiintoisina pitämiini maantiekisoihin, jos aikataulut sen mahdollistavat. Tällaisia ovat muun muassa Rosendahl GP ja kortteliajon SM-kisat. Minulla on myös tapana säästellä maastopyöriäni niin paljon kuin mahdollista. Näin ollen ajan kaikilla pyörilläni niin vähän kuin kehtaan. Niinpä pyörät säilyttävät täydellisen toimintakykynsä pitempään. Kilometreissä mitattuna maantiepyörällä ajan kesän noin 5000 treenikilometreistä ehkä 40%. Ajallisesti noin 20%. Tärkeistä treeneistä maantiepyörän osuus on taas 40%, juuri moottorirata-ajojen takia.

torstai 3. lokakuuta 2013

Lokakuussa mennään - treenit niukilla ja kunto kateissa

Viimeiset viikot ovat olleet minulle haasteellisia pyöräilyn tiimoilta. Kunto on ropissut alaspäin oikein kunnolla ja kovaksi äitynyt poskiontelotulehdus heti flunssan perään aiheutti massiivisen aukon treeneihin. Viimeisen 1,5kk aikana treeniä on kertynyt yhteensä vain 20 tunnin verran! Puhutaan siis noin 3-4h/viikkoa tahdista. Määrät ovat auttamatta liian vähäisiä jopa minulle, joka yleensä on kohtalaisen hyvin pitänyt kuntoa yllä treenitauoista välittämättä.

Vähäiset treenit viimeisinä viikkoina on johtanut siihen, että kuluvan kauden treenitunnit tulevat jäämään minulla alle 300 tunnin. Lukema (toteuma nyt 260-270 tuntia) on vähemmän kuin aikoihin. Onnekseni urheilukokemukseni ansiosta olen onnistunut nostamaan kuntoani muutamiin tärkeisiin kisoihin melko onnistuneesti. Toinen hyvä puoli vähäisissä treeneissä on se, että en ainakaan ole ollut vaarassa kärsiä ylirasituksesta. Kolmas hyvä seikka on tietenkin perheelle jääneen ajan moninkertaistuminen ja olen saanut nauttia siitä ja olla mukana tyttären ensimmäisen elinvuoden touhuissa.

Vähäinen treenaaminen on pitkästä urheilijahistoriasta huolimatta johtanut fyysisen kunnon epävarmuuteen. Tasainen perussuorittamisen taso on jotain, mitä en ole voinut tänä kesänä saavuttaa. Olen kisannut kuin "vanhoilla meriiteillä tai haamuheitolla MM-kisoissa". Näistä ongelmista huolimatta sain osittain yllättäen kerättyä XCO-cupin kokonaisvoiton kasaan. Sinällään treenejä lisäämällä en olisi sillä puolella voinut saavuttaa enempää.

Cyclocrossin SM-kisaan tässä kaikesta huolimatta vielä tähdätään. Nyt on vajaa kolme viikkoa aikaa treenailla ja yrittää saada happi kulkemaan jaloissa pirteämmin.

ps. Voin muuten kirjoitella blogia useamminkin, jos lukijaväki niin haluaa. Mistä sinä haluaisit lukea seuraavaksi?

perjantai 20. syyskuuta 2013

Huominen crossihaaste2 siirtyy

Huomenna oli tarkoitus ajaa täällä Hämeessä syksyn crossihaaste2. Valitettavasti en pääse vetämään porukkaa huomenna, kun flunssa näyttää uusivan. Olisikohan syynä keskiviikkoinen crossihaaste1 Parolassa, joka tuli ajettua rehdissä cx-säässä. Vettä satoi hanakasti ja pari crossihenkistä maksimivetoa sai flunssatoipilaan näemmä koville.

Nyt siis pieni aikalisä ja katsotaan uutta aikaa, kunhan keho on valmis liki kolmen tunnin crossivetoon. Uusi aikataulu ilmestyy tänne blogiin ja tietenkin myös twitteriin. Pitääpä tässä samalla alkaa miettiä crossihaaste3:sta.

Pitäkäähän itsenne terveinä - on vielä huikeita ajokelejä jäljellä! Marraskuun lopussa on sitten hyvää aikaa vaihtaa lajia sekä nauttia pallopeleistä ja raudan kesyttelystä.

tiistai 17. syyskuuta 2013

Olmin Crossihaaste1 - Parolan kuntorata 18.9.2013 klo 17 - tervetuloa!

Huomenna ajetaan totisen leikkimielinen Olmin crossihaaste1 -kilpailu Parolan kuntoradalla. Lähtö tapahtuu Parolan sotilaiden esteradan ja cooper-radan välittömästä läheisyydestä. Veryttelykierros ajetaan klo 17 ja kisakierros klo 17:15 alkaen. Kisareittinä toimii Parolon 4,3km kuntorata. Reitillä juostaan kolme nousua. Kartassa juostavat nousut on merkitty punaisella tähdellä. Juoksukohdat käydään läpi myös verytttelykierroksen aikana. Kisan reittikartta on tässä (reitti vaalenpunainen väri, starttipaikka vihreän i:n oikealla puolella, hiekkakentällä):


Ensimmäisen kisakierroksen jälkeen pidetään 10 min palautustauko. Tämän jälkeen on mahdollisuus haastaa minua uudelleen. Reitti on sama, mutta ainoastaan minun on juostava merkityt mäet. Muut saavat ajaa koko kierroksen.

Tervetuloa!

sunnuntai 15. syyskuuta 2013

XCM SM-kisan DNS - sairastellen kotona, crossihaasteet

Tänään on ajettu maraton maastopyöräilyn SM-kisat Tampereella/Ylöjärvellä. Itse jäin kotiin, ja olin päättänyt jättää kisat väliin jo aikaisemmin. Tänään ei päätös harmittanut, koska sairastuin flunssaan keskiviikkona ja en missään nimessä olisi ollut minkäänlaisessa kisakunnossa tänään. Kävin tänään varovaisesti katsomassa syksyn tuloa pyörän päällä metsässä. Pääsin sujuvasta vain 12 minuuttia, kunnes eräässä laskussa takarengas löi läpi ja pääsin rengastöihin. Tahkon tavoin fillarin saaminen ajokuntoon minipumpun kanssa vei noin viisi ja puoli minuuttia. Katselin viimeisen kuukauden treenimääriäni ja tunnit ovat jääneet todella alas. Viimeiseen 30 päivän aikana treeniä on kertynyt vain 16 tuntia, eli keskimäärin 4h /vko. Koti-isänä treenaaminen vaatii suunnittelua ja pimenevät illat eivät kannusta pitkiin iltalenkkeihin motivaation puolesta.

Koti-isänä tehdyt vaunulenkit ovat saaneet muuten kroppaa oudosti jumiin. Olen jopa harkinnut hierojalla käyntiä, jota olen tähän mennessä onnistunut koko elämäni välttämään. Nyt flunssassa aivastukset säteilivät kipua alaselkään ja puuduttavasti jalkoihin - "pientä" jumia on siis havaittavissa.

Vaunulenkit ovat olleet ensimmäinen pieni askel crossimaailmaan ja jalkalenkkeihin. Olen siis siirtänyt ajatukseni cyclocrossiin. Kirjaimellisesti vasta ajatukset ovat siellä, koska crossariinkaan en ole ehtinyt koskea. Tulevalla viikolla on tarkoitus lähteä valmistamaan kroppaa ensin ylipäänsä treenaamaan ja sitten myöhemmin ajamaan crossia kisamielessä.

Hämeenlinnan crossihaasteet 1&2

Twitteriä seuranneet ovat ehkäpä bonganneet crossihaasteitani. Ensimmäinen näistä ajetaan tulevana keskiviikkona Parolan pururadalla. Ensimmäisessä haasteessa ajetaan vain kertaalleen 4km pururata niin, että joka toinen mäki mennään juosten.

Crossihaaste2 ajetaan tulevana viikonloppuna. Silloin lähtee "luulot pois" kerrasta ja puhutaan kovasta haasteesta jo minullekin. Tällöin on edessä minun xcm-treenireitti, jonka pituus on päälle 60km. Pääosin reitti on Hämeenlinnan parhaita polkuja ja nousujakin piisaa. Reitti sisältää mm. Ahveniston perinteisen XCO-radan ja nousumetrien yhteissumma lähentelee 1200 metriä. Päivä ja kellonaika tarkentuu lähempänä haastepäivää. Tavoiteaika lenkille on noin 3 tuntia, joten osallistuvien crossaajien on kyettävä ajamaan crossarilla maastossa kohtalaisen rivakasti ja pyörä ehjänä pitäen. Vertailuaikana voin sanoa, että oma täpärillä ajamani ennätysaika on hieman alle 2h 30min. Reittiä ei merkata etukäteen, vaan ajo tapahtuu periaatteella - seuraa johtajaa. Tieosuuksilla vetovuoroa voidaan tarvittaessa vaihtaa.

Crossihaasteisiin kaikki halukkaat ovat tervetulleita mukaan!

lauantai 7. syyskuuta 2013

Syyskuun päivitys - isoja valintoja

Paljon on asioita tapahtunut, mutta paljon on myös jäänyt tapahtumatta. Koetan saada tilannepäivitystä kirjattua vielä tämän päivän puolella. Kaikenlaista on tullut puuhasteltua ja täytyy kyllä myöntää, että veneen hankinta on vienyt jonkin verran aikaa pyöräilyltä. TDH jäi lopulta ajamatta ja tärkeä treeni viimeisiä maratonkisoja ajatellen jäi siten tekemättä. Ehdin pitkästä aikaa eilen maasturin selkään ja läheiselle kärmeskalliolle Aulankojärven rantaan. Ei uskoisi, että on jo syyskuu, kun lämmintä on liki 22 astetta ja puut totaalisen vihreänä. Olipa mahtavaa!


Joku tarkkasilmäinen saattaa huomata pyörässä jotain outoa ihan oikeaa lenkkiä ajatellen. Suomalaiseen kulttuuriin sopii kuin nenä päähän sanapari lenkittä juomassa. Henkilökohtaisesti poikkean verrattain paljon paikallisesta valtaväestöstä ja ehkäpä sen johdosta eilisen lenkkini teemana oli juomatta lenkillä. Valinta kertonee jotain siitä, että minkä pituisiin kisoihin tämä mies tämän loppukauden osalta keskittyy.