Jo LAKE-kengän ulkonäkö kertoo, että kyseessä on todellinen talviajokenkä
Talvipyöräily ja talviajokengät: Palelevat
varpaat pyöräillessä on yksi ikävimmistä pyöräilyä hankaloittavista
tekijöistä talvipyöräilyn osalta. Toisin kuin yleisesti luullaan,
talvipyöräilyä ei tarvitse harrastaa varpaat jäässä tai huonolla
polkemistuntumalla tavallisilla kengillä. Asiaan löytyy ratkaisu – hyvät
ja laadukkaat talviajokengät. Olen onnekas, että minulla on hyviä yhteistyökumppaneita, kuten LAKE. Sain käyttööni ja testiin ehkäpä parhaat
talvipyöräilykengät, jotka löytyvät tällä hetkellä markkinoilta. Kuinka
LAKE MXZ 303 kenkä sitten suoriutuu suomalaisessa talvikelissä sekä mitä
tekniikkaa ja ominaisuuksia kengästä löytyy? Näitä teemoja käyn läpi
tässä tekstissä.
Kengän
sopivuus: LAKE:n valikoimasta on erittäin hyvä mahdollisuus löytää
juuri itselleen sopivat ajokengät. Lestin leveyttä on tarjolla kaksi
vaihtoehtoa: ns. normaali ja leveä. Kokotaulukko pitää hyvin paikkaansa
ja esimerkiksi jalkaterän mittaamalla pääsee hyvin kiinni sopivaan
ajokenkään. Tässä vaiheessa kannattaa miettiä, että talvea ajatellen
vähän reilu koko toiminee paremmin kuin tiukasti mitoitettu kenkä, joka
voisi tulla kyseeseen kesäkäytössä. Vähän reilumpaan kokoon voi helposti
lisätä toisen pohjallisen tai käyttää kahta sukkaa, jolloin kengästä
saa taatusti sopivan eri säätiloja ajatellen.
Kengän
istuvuus: LAKE MXZ 303-ajokenkä kiristetään jalkaterän osalta
BOA-kiristyksellä sekä yhdellä hihnalla nilkan korkeudelta.
BOA-kiristyksellä on elinikäinen takuu. Kengän saa hyvin tiukattua
vasten jalkaa ja polkemistuntuma säilyy talviajokengäksi hyvällä
tasolla. Oikein kylmillä keleillä säätöä on helppo tehdä myös ajon
aikana, jos haluaa välillä enemmän liikkumatilaa tai tiukemman otteen
jalkaterälleen. Pikakiristys toimii siis molempiin suuntiin.
Kengän saa kiinni ryhdikkäästi BOA-kiristyksellä ja pikasoljella
Kengän
talviominaisuudet: Kengän päällä on vettähylkivä ja hengittävä Pittards
WR100 nahkapäällinen. Kengän korkeus yltää aina pohjelihaksen
alareunaan saakka, joten nilkat pysyvät talvikelissä lämpöisenä ja
pyöräilyhousu selviää omasta osuudestaan paremmin. Nilkan seudun
mukavuuden takaa Airprene-neopreenivarsi. Klossin kiinnitys on eristetty
kokonaan jalasta eikä kylmä viima pääse klossin pulttien rei’istä
kengän sisälle. Kengän Vibran-pohjan kuviointi on karkea ja kenkä pitää
hyvin tarvittavilla askelilla maahan. Kengän LAKE-tekstit ovat
heijastimet, jotka on suunnattu sivuille ja taakse. Pyörivä jalka
herättää hyvin huomion liikenteessä ja heijastimet ovat oiva
turvallisuutta lisäävä ominaisuus. Lämmön ylläpidon takaavat kolme eri
ominaisuutta, joita kengästä löytyy. Koko kengässä on Outlast
lämmönsäätelyvuoraus, varpaita suojaa 3M Thinsulate kärkivuoraus ja
Thermosol-eristepohjallinen estää lämpöhukan pohjan kautta. Teknisiä nimiä tärkeämpää allekirjoittaneelle on se, että miten kenkä toimii käytännössä. Tästä tärkeästä näkökulmasta LAKE täyttää odotukset esimerkillisesti.
Parhaimmillään LAKE MXZ 303 on juuri siinä, mihin se on tarkoitettu - talvipyöräilyssä
LAKE
MXZ 303-ajokenkä talvikäytössä: Allekirjoittaneelle talviajokengän
tärkeimmät ominaisuudet kallistuvat siihen, että kenkä ei nouse
rajoittavaksi tekijäksi talven ulkoiluja ja lenkkejä suunniteltaessa.
Odotan kengältä, että se pitää jalat lämpimänä, mutta samalla kengän on
toimittava myös lauhemmassa talvikelissä ilman ylenmääräistä
ylikuumentumista. Nämä odotukset ovat Suomen ajokeleissä itse asiassa
hyvin merkittävät. Kengän pitää olla lämmin, hengittävä ja sohjokeleillä
sen on pidettävä jalka kuivana. LAKE palvelee tässä näkökulmassa
urheilijaa tai työmatkapyöräilijää erittäin hyvin. Olen ajanut kengällä
kylmimmillään liki 20-asteen pakkaskelissä ja ajon aikana suurimmat
huolet olivat aivan muualla kuin jalkaterien lämmönsäätelyssä. Yhdellä
sukalla tarkenee ajaa muutaman tunnin lenkkejä optimaalisessa
pikkupakkaskelissä. Loskakeleillä olen päässyt sukat kuivana aina
määränpäähän. Kenkä on riittävän ryhdikäs jalassa ja poljintuntuma on
näin lämpimäksi talviajokengäksi erinomainen. Pohjan kuviointi toimii
luvatun kaltaisesti ja se on myös miellyttävä kävellä rakennuksien
sisätiloissa. Olen pystynyt astelemaan työpaikalle sangen
huomaamattomasti ilman työkavereiden luuloa, että olisin pukenut
yhtä-äkkiä korkokenkiä jalkaani.
Kengän
hinta ja laatu: Kengän ovh-hinta on 300 euron tienoilla. Kengän hinta
ei ole halvimmasta päästä, mutta rahoilleen ostaja saa vastinetta.
Talviajokenkä on vuosien sijoitus ja sijoittamaansa hintaa vastaan
ihminen saa markkinoiden parhaan ajokengän, joka toimii mainiosti Suomen
talviolosuhteissa. Olen saanut ajaa liki 20 vuoden aikana useilla
erilaisilla talvipyöräilyratkaisuilla. Palelevat varpaat ja pelaaminen
kengänsuojien kanssa ovat asioita, joiden kanssa mittani alkoi lopulta
täyttyä. Huono kenkätilanne aiheuttaa sen, että urheilijan tai
työmatkoja pyöräilevän pitää jättää talvikauden pyörälenkkejä ajamatta
tai kärsiä niiden aikana kylmistä jalkateristä. LAKE:n talviajokenkä
poistaa tämän kaltaiset hankaluudet ja suoriutuu talviominaisuuksiltaan
tehtävästään moitteettomasti. Hyvät talviajokengät on sijoitus, joka yksi
suomalaisen pyöräilijän fiksuimmista hankinnoista. Kenkä on jo nyt päivittäisessä talvipyöräilykäytössä. Tämän lisäksi en malta odottaa,
että pääsen maaliskuun alussa napakoille talvipoluille pitämään hauskaa
fillarin kanssa!
Omia kokemuksia. 3 talvea olleet käytössä. Hyvin ovat toimineet.Nahkaa pitää muistaa huoltaa ,ainakin säilyvät näyttävämmän näköisinä.- 31.8°C oli viimetalvena kylmin työmatka minkä ajoin (18,5 km suunta). Ei olisi tehnyt mieli ajaa pidempää. -15 astetta on jo mukava. Talvipäivän seisausajossa ,vesisateessa ja märällä tiellä ajettaessa joutui laittamaan hedelmäpussit sukkien päälle. Boa toiminut hyvin. Onnistuin kuitenkin työmatkalla peilijäällä kaatamaan itseni kyljelleen ,jolloin boa kolahti jäähän ja murtui irti pohjalevystä. Nyt tiukkuus onnistuu nostamalla vaijerilenkin nilkkaremmin taakse ja tällä mennään kevääseen ja sitten suutariin .
VastaaPoistaKiitti Tuukka kommentista! Minullakin tosiaan -15 on kyllä maksimi mukaville lenkeille ja muut ruumiinosat alkavat myös olla ongelmissa kylmemmällä. Harvinaisia toisaalta ovat tuollaiset pakkaset nykyään täällä Hämeessä.
PoistaOmillani ainakin kovalla vesisateella kastuu jalat ulkosyrjistä, ensimmäisenä kastuu pikkuvarpaat.
VastaaPoista