torstai 5. joulukuuta 2013

Kuntopiiritavoitteiden eteneminen

Kuntopiiritavoitteet tuli lyötyä reilu kuukausi sitten lukkoon ja niitä olen edistänyt maltillisesti aina terveydentilan mukaan. Jostain syystä flunssa on syksyn jälkeen jäänyt osittain päälle ja kunnon treenaamisen makuun en ole päässyt. Varsinkin ulkoilut on pitänyt jättää suosiolla sivuun. Viimeisen kuukauden aikana ulkona vietetyt treenitunnit ovat alle viidessä tunnissa, vaikka ajokelit ovat olleet kohdallaan. Tänään kävin ulkona ja oli kyllä mahtavaa!


Onneksi ensimmäiset kisat ovat edessä vasta toukokuussa ja sinne ehtii vanhojen pohjien avulla kuntoon, jos vain alkutalven treenit toteutuvat "suunnitellusti". Terveenä on siis pysyttävä ja pitää toivoa, että vuodenvaihteessa paluu työelämään ja yöunien tipahtaessa kuuden tunnin pintaan ei aiheuta palautumiseen ja treeni-intoon isompia ongelmia.

Mutta kuntopiirijutuistahan minun piti tässä kertoa. Solisluuepisodin vuoksi etunojapunnerrukset junnaavat kuntopiirissä lähes paikallaan. Rintamaahan-punnerrukset ovat raakoja, ja happojen iskiessä ei kovin montaa toistoa ole enää edessä. Jos maahan jättäisi väliä esim. nyrkin verran, niin toistomäärät olisivat ihan eri tasolla. Solisluun lepuuttelua jatkoin tasan kolme viikkoa, ennen kuin uskalsin tehdä ensimmäisen kerran uudelleen punnerruksia.

Parhaiten kuntopiirissä olen edistynyt pistoolikyykyissä ja vatsalihaksissa. Pistoolikyykyissä olen siirtynyt jo lisäpainojen käyttöön, koska perusvoiman ja tekniikan kehittyminen oli nopeaa alussa. Parhaimmillaan kuntopiirin yhteydessä kykenin tekemään lyhyehköillä palautuksilla pistoolikyykkyjä 75 kpl/jalka. Nyt kyykyissä olen siirtynyt voiman hankkimiseen lyhyemmillä toistoilla ja hermotusta ärsytellen.

Keskivartalon puolelta vatsalihaksien liikkeitä laajensin istumaannousun lisäksi parilla lisäliikkeellä. Nyt on vatsamakkarat sulaneet ja kohta uskaltanen koettaa 200 vatsalihaksen tekoa putkeen, viimeksi meni sarja 50, 50, 50, 50 & 110 onnistuneesti läpi (minuutin palautuksella). Selkälihaksien tekoon hain lisävinkkejä youtubesta ja nyt sekin puoli alkaa vahvistua mukavasti.

Kuntopiiri on pistänyt kroppaa timmimpään kuntoon, mutta paino on silti lähtenyt nousuun. Vuosi sitten blogissa sain kommenttia, että kuntopiirit ja sali ei nosta painoa, vaan hiihto tekee sen. Nyt hiihtoa ei ole tullut metriäkään ja silti lisäkiloja on kertynyt kroppaan 2-3. Tämä siis siitä huolimatta, että ulkoisesti rasvan määrä näyttäisi kehossa olevan laskussa. Vielä muutama kuukausi eteenpäin, niin alkaa ukko olla valmis lihaksiston perusvoimaltaan ensikesän fillarikisoja ajatellen.

Kalustopuolelta olisi paljon kerrottavaa, mutta enpä taida vielä kehdata niistä raapustella. Huonoja uutisia sieltä ei ole suinkaan tulossa. Ja kyllä, ROSE:lla minä tietenkin ajan myös tulevalla kaudella - ja olen sopparista todella mielissäni.  

2 kommenttia:

  1. Samoja kokemuksia tuon painon nousun suhteen. Se on vaan niin, että lihasharjoittelu kerää nestettä kroppaan ja parikin kiloa saattaa paino heitellä riippuen treeneistä. Nuo nesteet lähtee keväällä viimeistään kulkeutumaan kropasta.

    Alberto Salazarin kommentteja lihasharjoittelusta kestävyysurheilijoilla (juoksijat).

    http://www.flotrack.org/coverage/249744-Workout-Wednesday-Season-7/video/684139-WOW-Rupp-in-the-Weightroom

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja mainiosta linkistä!

      Poista

Maltatko vielä kirjata kuvan tekstin, niin tiedän sinun olevan ihminen