sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Talvipyöräily - Ehkäpä paras talviajokenkä - LAKE MXZ 303

Jo LAKE-kengän ulkonäkö kertoo, että kyseessä on todellinen talviajokenkä

Talvipyöräily ja talviajokengät: Palelevat varpaat pyöräillessä on yksi ikävimmistä pyöräilyä hankaloittavista tekijöistä talvipyöräilyn osalta. Toisin kuin yleisesti luullaan, talvipyöräilyä ei tarvitse harrastaa varpaat jäässä tai huonolla polkemistuntumalla tavallisilla kengillä. Asiaan löytyy ratkaisu – hyvät ja laadukkaat talviajokengät. Olen onnekas, että minulla on hyviä yhteistyökumppaneita, kuten LAKE. Sain käyttööni ja testiin ehkäpä parhaat talvipyöräilykengät, jotka löytyvät tällä hetkellä markkinoilta. Kuinka LAKE MXZ 303 kenkä sitten suoriutuu suomalaisessa talvikelissä sekä mitä tekniikkaa ja ominaisuuksia kengästä löytyy? Näitä teemoja käyn läpi tässä tekstissä.

Kengän sopivuus: LAKE:n valikoimasta on erittäin hyvä mahdollisuus löytää juuri itselleen sopivat ajokengät. Lestin leveyttä on tarjolla kaksi vaihtoehtoa: ns. normaali ja leveä. Kokotaulukko pitää hyvin paikkaansa ja esimerkiksi jalkaterän mittaamalla pääsee hyvin kiinni sopivaan ajokenkään. Tässä vaiheessa kannattaa miettiä, että talvea ajatellen vähän reilu koko toiminee paremmin kuin tiukasti mitoitettu kenkä, joka voisi tulla kyseeseen kesäkäytössä. Vähän reilumpaan kokoon voi helposti lisätä toisen pohjallisen tai käyttää kahta sukkaa, jolloin kengästä saa taatusti sopivan eri säätiloja ajatellen.

Kengän istuvuus: LAKE MXZ 303-ajokenkä kiristetään jalkaterän osalta BOA-kiristyksellä sekä yhdellä hihnalla nilkan korkeudelta. BOA-kiristyksellä on elinikäinen takuu. Kengän saa hyvin tiukattua vasten jalkaa ja polkemistuntuma säilyy talviajokengäksi hyvällä tasolla. Oikein kylmillä keleillä säätöä on helppo tehdä myös ajon aikana, jos haluaa välillä enemmän liikkumatilaa tai tiukemman otteen jalkaterälleen. Pikakiristys toimii siis molempiin suuntiin.

Kengän saa kiinni ryhdikkäästi BOA-kiristyksellä ja pikasoljella

Kengän talviominaisuudet: Kengän päällä on vettähylkivä ja hengittävä Pittards WR100 nahkapäällinen. Kengän korkeus yltää aina pohjelihaksen alareunaan saakka, joten nilkat pysyvät talvikelissä lämpöisenä ja pyöräilyhousu selviää omasta osuudestaan paremmin. Nilkan seudun mukavuuden takaa Airprene-neopreenivarsi. Klossin kiinnitys on eristetty kokonaan jalasta eikä kylmä viima pääse klossin pulttien rei’istä kengän sisälle. Kengän Vibran-pohjan kuviointi on karkea ja kenkä pitää hyvin tarvittavilla askelilla maahan. Kengän LAKE-tekstit ovat heijastimet, jotka on suunnattu sivuille ja taakse. Pyörivä jalka herättää hyvin huomion liikenteessä ja heijastimet ovat oiva turvallisuutta lisäävä ominaisuus. Lämmön ylläpidon takaavat kolme eri ominaisuutta, joita kengästä löytyy. Koko kengässä on Outlast lämmönsäätelyvuoraus, varpaita suojaa 3M Thinsulate kärkivuoraus ja Thermosol-eristepohjallinen estää lämpöhukan pohjan kautta. Teknisiä nimiä tärkeämpää allekirjoittaneelle on se, että miten kenkä toimii käytännössä. Tästä tärkeästä näkökulmasta LAKE täyttää odotukset esimerkillisesti.

 Parhaimmillään LAKE MXZ 303 on juuri siinä, mihin se on tarkoitettu - talvipyöräilyssä

LAKE MXZ 303-ajokenkä talvikäytössä: Allekirjoittaneelle talviajokengän tärkeimmät ominaisuudet kallistuvat siihen, että kenkä ei nouse rajoittavaksi tekijäksi talven ulkoiluja ja lenkkejä suunniteltaessa. Odotan kengältä, että se pitää jalat lämpimänä, mutta samalla kengän on toimittava myös lauhemmassa talvikelissä ilman ylenmääräistä ylikuumentumista. Nämä odotukset ovat Suomen ajokeleissä itse asiassa hyvin merkittävät. Kengän pitää olla lämmin, hengittävä ja sohjokeleillä sen on pidettävä jalka kuivana. LAKE palvelee tässä näkökulmassa urheilijaa tai työmatkapyöräilijää erittäin hyvin. Olen ajanut kengällä kylmimmillään liki 20-asteen pakkaskelissä ja ajon aikana suurimmat huolet olivat aivan muualla kuin jalkaterien lämmönsäätelyssä. Yhdellä sukalla tarkenee ajaa muutaman tunnin lenkkejä optimaalisessa pikkupakkaskelissä. Loskakeleillä olen päässyt sukat kuivana aina määränpäähän. Kenkä on riittävän ryhdikäs jalassa ja poljintuntuma on näin lämpimäksi talviajokengäksi erinomainen. Pohjan kuviointi toimii luvatun kaltaisesti ja se on myös miellyttävä kävellä rakennuksien sisätiloissa. Olen pystynyt astelemaan työpaikalle sangen huomaamattomasti ilman työkavereiden luuloa, että olisin pukenut yhtä-äkkiä korkokenkiä jalkaani.

Kengän hinta ja laatu: Kengän ovh-hinta on 300 euron tienoilla. Kengän hinta ei ole halvimmasta päästä, mutta rahoilleen ostaja saa vastinetta. Talviajokenkä on vuosien sijoitus ja sijoittamaansa hintaa vastaan ihminen saa markkinoiden parhaan ajokengän, joka toimii mainiosti Suomen talviolosuhteissa. Olen saanut ajaa liki 20 vuoden aikana useilla erilaisilla talvipyöräilyratkaisuilla. Palelevat varpaat ja pelaaminen kengänsuojien kanssa ovat asioita, joiden kanssa mittani alkoi lopulta täyttyä. Huono kenkätilanne aiheuttaa sen, että urheilijan tai työmatkoja pyöräilevän pitää jättää talvikauden pyörälenkkejä ajamatta tai kärsiä niiden aikana kylmistä jalkateristä. LAKE:n talviajokenkä poistaa tämän kaltaiset hankaluudet ja suoriutuu talviominaisuuksiltaan tehtävästään moitteettomasti. Hyvät talviajokengät on sijoitus, joka yksi suomalaisen pyöräilijän fiksuimmista hankinnoista. Kenkä on jo nyt päivittäisessä talvipyöräilykäytössä. Tämän lisäksi en malta odottaa, että pääsen maaliskuun alussa napakoille talvipoluille pitämään hauskaa fillarin kanssa!

2 kommenttia:

  1. Omia kokemuksia. 3 talvea olleet käytössä. Hyvin ovat toimineet.Nahkaa pitää muistaa huoltaa ,ainakin säilyvät näyttävämmän näköisinä.- 31.8°C oli viimetalvena kylmin työmatka minkä ajoin (18,5 km suunta). Ei olisi tehnyt mieli ajaa pidempää. -15 astetta on jo mukava. Talvipäivän seisausajossa ,vesisateessa ja märällä tiellä ajettaessa joutui laittamaan hedelmäpussit sukkien päälle. Boa toiminut hyvin. Onnistuin kuitenkin työmatkalla peilijäällä kaatamaan itseni kyljelleen ,jolloin boa kolahti jäähän ja murtui irti pohjalevystä. Nyt tiukkuus onnistuu nostamalla vaijerilenkin nilkkaremmin taakse ja tällä mennään kevääseen ja sitten suutariin .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Tuukka kommentista! Minullakin tosiaan -15 on kyllä maksimi mukaville lenkeille ja muut ruumiinosat alkavat myös olla ongelmissa kylmemmällä. Harvinaisia toisaalta ovat tuollaiset pakkaset nykyään täällä Hämeessä.

      Poista

Maltatko vielä kirjata kuvan tekstin, niin tiedän sinun olevan ihminen